Jak usměrnit batole

Autor: PhDr. Eva Labusová

Novorozenec nás dojímá svou křehkostí. Snažíme se uhádnout všechny jeho potřeby a dělat všechno proto, aby se cítil dobře. Z bezbranného miminka se ale brzy začne klubat autonomní osobnost, která dosud nezná možnosti ani limity pro své chování. Jinými slovy - na řadu přichází výchova. Jak vést dítě v batolecím období (tj. cca od jednoho do tří let věku), kdy má již vlastní vůli, ale není dosud schopno "rozumné" domluvy?

Zkuste si představit, jak byste zareagovali v následujících situacích.

První se týká pouze maminek: Roční dítě vás kousne při kojení, až vás to zabolí. Co uděláte?

  • a/ dáte dítěti pohlavek, tohle si přece nesmí dovolovat
  • b/ zatnete zuby a budete doufat, že dítě nic podobného nezopakuje
  • c/ "odpojíte" dítě od bradavky, aby pochopilo, že kousat nesmí, a podáte mu vhodnou hračku, do které může kousat po libosti

Vaše šestnáctiměsíční batole je přitahováno lesklými knoflíky drahého domácího videa, což se vám pochopitelně nelíbí. Když malý raubíř opakovaně na knoflíky útočí, řešíte to následovně:

  • a/ plácnete dítě přes zadek a okřiknete ho
  • b/ video raději odklidíte, i když si tím na čas znemožníte prohlížení filmů
  • c/ klidně, ale důrazně, dítě od přístroje odvedete pryč a vysvětlíte mu, že na knoflíky nesmí sahat. Pokusíte se ho zaujmout jinak

Vaše dvouleté děcko trvá na tom, že se oblékne samo, vy už ale velmi pospícháte, protože máte domluvenou schůzku s přáteli a za chvíli vám jede autobus.

  • a/ přes jeho odpor dítě v rychlosti obléknete sami
  • b/ smíříte se s tím, že pojedete jedním z příštích autobusů - přátelé prostě počkají
  • c/ dovolíte dítěti, aby si jeden snadný díl oděvu obléklo samo, a poté jej rychle dostrojíte.

Jak nejspíš tušíte, za nejsprávnější lze z považovat třetí z popsaných řešení. První dva přístupy patří k extrémním, které z hlediska současných poznatků vývojové psychologie vhodné nejsou.

Reakce prvního typu náleží do tzv. autoritářské výchovy, která až příliš často zraňuje dětské city a zakládá na celou řadu emočních problémů. Bylo navíc prokázáno, že násilná opatření a tresty dlouhodobě nezabírají a hlavně nebudují morální vědomí dítěte.

Druhá řešení odpovídají tzv. volné výchově, která zase postrádá jasnou koncepci a rozleptává dětskou osobnost přílišnou benevolencí, resp. absencí jasných pravidel a hranic.

Třetí reakce jsou v duchu výchovy autoritativní, která usiluje o rovnováhu mezi potřebnou přirozenou autoritou rodičů a respektem k rozvíjející se osobnosti dítěte.

Kolik disciplíny batole potřebuje?

Záleží na tom, co si pod pojmem disciplína představíme. Jak už bylo naznačeno, k batolecímu (ale vlastně k žádnému) věku nepatří tresty v podobě hlučného křiku, fackování, bití či metod "klečení na hrachu".

Násilí jako nátlakový výchovný prostředek bylo definitivně vykázáno na historické smetiště výchovy v průběhu druhé poloviny 20. století. Četné studie opakovaně prokázaly, že korekce chování křikem nebo bitím narušuje v dítěti základní důvěru v okolní svět, smysl pro spravedlnost i vnímání vlastní hodnoty. Pokud tyto tresty přesto v některých rodinách dodnes přetrvávají, svědčí to především o problému rodičů, a nikoliv dětí.

Avšak pokud jsme vůči nevhodnému nebo destruktivnímu chování dítěte příliš nejistí a nejsme schopni ho usměrnit, zakládáme sobě i jemu rovněž na problém. Argument, že se dítě pravidlům může naučit časem na základě životních zkušeností, je sice do jisté míry opodstatněný, ale zapomíná připomenout, jak jsou nevychovaní lidé neoblíbení a jak nemají snadný život. Nespokojeně putují od problému k problému a neschopnost sebereflexe jim umenšuje možnost nápravy.

Potřeba kázně tedy z módy ani v nejmenším nevyšla, naopak. Kázeň a snaha o její dosažení jen dostaly jinou kvalitu. Nejde už o to přimět dítě k vykonání vůle rodičů, nýbrž především o zprostředkování vědomí, že k hodnotnému soužití s ostatními lidmi patří ohleduplnost, spolupráce a respekt vůči potřebám druhých. Rodič by neměl být "drábem", který usměrňuje dítě z pozice fyzické síly a moci, nýbrž moudrým a láskyplným učitelem, jenž s taktem, důsledností a porozuměním ukazuje dítěti svět a vymezuje hranice.

Láska a výchova v rovnováze

Základní emocionální potřebou, jejíž naplnění předurčuje úspěch ve výchově a která také do značné míry rozhoduje o našem psychickém zdraví hluboko do budoucnosti, je vědomí, že jsme jako děti bezpodmínečně milováni bez ohledu na to, co ve své dětské nerozumnosti provedeme.

Problém batolecího období spočívá v tom, že nevhodné chování v tomto věku ještě nesouvisí s vědomým zlým úmyslem. Batolata jsou k činům motivována intuitivní snahou po naplnění svých nejzákladnějších potřeb, týkajících se např. jídla, zábavy či citového uspokojení. Nemají ovšem ještě zkušenosti a neznají bezpečnostní ani společenská pravidla, takže nezřídka sebe i okolí vystavují kritickým situacím. A samozřejmě také zkoušejí, kam až mohou zajít.

Specifičnost péče o fyzické bezpečí spočívá v tom, že bývá zapotřebí jednat rychle a beze slov. Na rušné ulici nemůžeme dítěti dlouze vysvětlovat, proč tu nesmí pobíhat, jak ho napadne, a prostě ho jen pevně chytneme za ruku.

Jiné je to se "skrytým nebezpečím"...

Zbytek textu na:
http://www.evalabusova.cz/clanky/jak_usmernit_batole.htm

Zdroj:
časopis Miminko, 3/2007 - www.casopis-miminko.cz

Azrodina_portal_250x250
11499230

KDYŽ CHCEŠ TAK TO DOKÁŽEŠ! on-line

Již v sobotu 10.října od 16.00 hod.! Je Vaše dítě v něčem jiné a vnímá to jako handicap? Má někdy problém s vrstevníky nebo se dokonce potkalo se šikanou? Procházíte jako rodina náročným obdobím? Potřebuje Vaše dítě překonat strach, nebo dodat odvahu ke zvládnutí nějakého úkolu? Vnímáte, že mu chybí motivace k lepším výsledkům ve škole či v jiných vhodných aktivitách? Inklinuje k nějaké závislosti? Chcete ho podpořit a pomoct mu to změnit? Již 10. rokem realizujeme s Radkem Bangou preventivní program KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! Nyní se ho mohou děti zúčastnit odkudkoliv z ČR, v klidu a soukromí domova.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

PODÍVEJTE SE NA VIDEOKLIP JIŽNÍ SPOJKA

Je lepší dvojka nebo trojka?

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05