11488786

JAK SE CHOVAT K CIZÍM LIDEM

Autor: PhDr. Helena Vrbková

Den věnovaný ztraceným dětem byl inspirací k sepsání základních situací, kdy dochází k únosům dětí, či jejich jinému ohrožení. Vždyť např. právě o prázdninách mají děti mnoho volného času a ocitají se nejednou samy v náročných situacích, kdy by měly znát základní reakce na případné setkání s ohrožující dospělou osobou. Na tyto stránky se vešlo pár základních situací, které mohou sloužit jako materiál pro paní učitelku k rozhovoru před prázdninami o situacích, do kterých se děti mohou dostat. V textu nejsou úmyslně komentáře k jednotlivým odpovědím. Osobní vysvětlení a zdůraznění rizik je významné, proběhne-li od důležité blízké osoby, kterou třídní na prvním stupni bezesporu je. Vhodné by bylo též upozornit rodiče na hrozící nebezpečí a požádat je o rozhovor se svými dětmi na dané téma.

Jak_se_chovat_k_cizim_lidem_normal

CO DĚLAT KDYŽ…

Milé děti, přečtěte si následující otázky a odpovězte si  na ně. V případě nejasností se zeptejte paní učitelky nebo pana učitele. Podtržená odpověď je ta, která je z nabízených odpovědí nejvhodnější.

  • O prázdninách potkám cizího člověka, který si bude se mnou vyprávět , bude milý a hodný  a pozve mě k sobě na návštěvu s tím, že mi dá čokoládu, kterou mám rád a ukáže mi hezké hračky.

       Co udělám?

         a)   půjdu s ním, protože chci čokoládu

b)      nepůjdu nikam. Rychle se vrátím domů, nebo ke kamarádům, protože s cizími lidmi se nemám bavit a řeknu o tom rodičům

c)   uteču a neřeknu to nikomu


  • Doma u dveří zazvoní cizí pán s tím, že jde kontrolovat stav elektřiny.

     Co udělám ?

a)      pustím ho dál, aby si odečetl elektřinu z elektroměru

b)      budu chtít průkaz, dokládající že je z energetických závodů a potom ho pustím dál

c)      nepustím ho a řeknu mu přes zavřené dveře, že mu  rodiče vzkazují, aby přišel v jiný den.O této návštěvě budu co nejrychleji informovat tatínka či maminku.


  • Venku mě cizí člověk poprosí, abych mu pomohl s taškou a doprovodil ho domů.

Co udělám?

a)      pomůžu mu a donesu mu tašku domů, protože máme druhým pomáhat

b)      odmítnu ho, protože je to na mě těžká taška

c)      doporučím mu, aby požádal o pomoc některého z dospělých, že jsem dítě a nesmím s cizími lidmi nikam chodit.

 

  • Cestou domů mi zastaví auto s ženou a mužem a nabídnou mi, že mě odvezou domů.  

Co udělám?

a)      nebudu se k autu přibližovat, odmítnu a rychle se od auta vzdálím k nejbližším lidem

b)      svezu se, protože tam je i paní a ta by dítěti neublížila

c)      svezu se jen když bude pršet nebo budu unavený, jinak ne


  • Na chodbě v  domě se mnou bude čekat na výtah cizí muž, kterého neznám.

      Co udělám ?

a)      pojedu s ním

b)      pojedu s ním ale budu stát na druhé straně výtahu

c)      půjdu po schodech

 

  • Venku si všimnu, že za mnou již delší dobu jde cizí člověk a sleduje mě.

       Co udělám?

a)      zavolám domů aby pro mě zašli

b)      rychle dojdu k nejbližším dospělým nebo tam, kde bych mohl požádat o pomoc a rychle zatelefonovat rodičům

c)      nebudu si ho všímat a půjdu svou cestou

 

  • Doma zazvoní cizí člověk a bude se ptát, kde jsou rodiče, zda jsem sám doma a kdy přijdou.

       Co udělám?

a)      odpovím mu a řeknu, ať přijde domů až budou doma rodiče

b)      řeknu mu, že maminka za  chvíli přijde z nákupu a tatínka nesmím teď budit,

potom co nejrychleji zatelefonuji rodičům a řeknu jim o tom

c)      dám mu telefonní číslo, ať rodičům zavolá sám a zeptá se jich

 

  • Venku zastaví auto a řidič mi řekne, že ho posílá maminka a on mě má za ní  zavést.

Co udělám?

a)      nasednu do auta a pojedu

b)      nebudu se přibližovat k vozu, řeknu mu, že děkuji za nabídku a urychleně se vzdálím k nejbližším lidem. Potom to zatelefonuji mamince a řeknu jí o tom.

c)      poprosím ho o telefon, abych se zeptal maminky zda je to pravda

 

O všech událostech povězte rodičům a zeptejte se jich, zda jste udělali dobře.

V případě prázdninového pobytu na táboře nebo návštěvě o tom řekněte jinému dospělému.

Zdroj:
časopis PREVENCE, www.zivotbezzavislosti.cz

Tus
11499230

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

PODÍVEJTE SE NA VIDEOKLIP JIŽNÍ SPOJKA

Je lepší dvojka nebo trojka?

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

Školy mohou získat finanční prostředky na vytvoření lepšího prostředí pro děti. Hlasujte pro Vašeho favorita!

Školy v Česku často bojují s nedostatkem finančních prostředků na všechna vylepšení, která by si přály pro děti udělat. Nyní mohou získat na své aktivity až 200 tisíc korun v projektu, který zahájila společnost Procter & Gamble ve spolupráci s Penny Marketem. K vítězství mohou „své“ škole dopomoci rodiče žáků i všichni její příznivci, po zakoupení výrobku P&G v Penny Marketu se budou moci zapojit do hlasování. Soutěž probíhá od 1. října do 18. listopadu a školy se do ní můžou hlásit i v jejím průběhu.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

ŠKOLY ODEVZDALY 372 VYSLOUŽILÝCH POČÍTAČŮ

Žákům 81 českých škol se podařilo vybrat celkem 3,7 tun vysloužilých počítačů v rámci sběrové ekologické soutěže Seber si tablet. Nezisková organizace ASEKOL, která soutěž pořádala, odměnila deset škol novým tabletem.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

Žáci sesbírali více než 16 200 starých mobilů na dobrou věc

Ve čtvrtém ročníku kampaně „Věnuj mobil a vyhraj výlet pro svou třídu“ sesbíraly děti ze základních, mateřských a středních škol 16 275 použitých mobilních telefonů. Akce, kterou pořádá společnost ASEKOL ve spolupráci se společností Recyklohraní, o.p.s., se zúčastnilo 362 škol. Vybrané funkční přístroje jsou předávány organizacím, které pracují s handicapovanými spoluobčany. Ostatní nefunkční telefony projdou ekologickou recyklací. Více informací je k dispozici na internetové adrese www.venujmobil.cz.

Školáci si za staré elektro a baterie vybrali odměny za 13 milionů korun

27. 3. 2014 - 28. března uplyne 422 let od narození učitele národů, Jana Amose Komenského. Jeden z největších myslitelů, filosofů a spisovatelů, kterého české dějiny znají, se do paměti všech studentů a žáků vryl mimo jiné učebnicí Škola hrou...

FIRMY MOHOU RECYKLACÍ POMOCI DĚTEM Z DĚTSKÝCH DOMOVŮ

ASEKOL ODSTARTOVAL PROJEKT VĚNUJ POČÍTAČ. Nezisková organizace ASEKOL od července spustila dlouhodobý projekt Věnuj počítač. Jde o akci na podporu sběru a recyklace počítačů a notebooků z firem po celé České republice. Firmy podle výzkumu totiž až v 80 % případů nakupují nové zařízení mnohem dříve, než staré skutečně doslouží. Tyto funkční přístroje chce ASEKOL po repasování předávat dětem z dětských domovů. Navíc zapojené firmy obdrží i certifikát společenské odpovědnosti.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.