Bata_slevy

NA ZDRAVOU VÝŽIVU SELSKÝM ROZUMEM

Autor: Mgr. Hana Zemanová

Před všemi škodlivými látkami utéct nejde. Jsou všude kolem nás, aniž to víme. Kde ale máme šanci něco změnit je v kvalitě jídla, drogerie a kosmetiky. Nejdůležitější je mít dostatek informací, nebýt hloupým spotřebitelem a spoléhat na selský rozum. Naučte se rozlišovat mezi kvalitou produktů, snažte se číst a porozumět etiketám na potravinách.

Jak začít u jídla aneb jak pročistit naše těla

Pokud se vůbec nebudete zajímat o to, co jíte, může se vám  stát, že po čase budete mít v těle chemický koktejl. Říká se, že i když je otec nemoci neznámý, matkou je vždy strava. To, co jíme, je plně v našich rukou. Moderní medicína až donedávna účinky každodenní stravy přehlížela. Tisícileté zkušenosti tradičního léčení potravinami odmítala jakožto vědecky málo prokázané.

V poslední době se ale objevuje čím dál více vědeckých zpráv, které  potvrzují, že to, co každodenně jíme, vede buď ke zdraví a k radostnému životu nebo k nemocem a depresím. A tak se postupně dozvídáme, že některé potraviny posilují imunitní systém, jiné umí čistit tělo od škodlivých chemických látek, některé další chrání kosti a klouby, chrání před impotencí, oddalují stárnutí pleti nebo zlepšují naši pozornost a náladu. Jiné potraviny pracují opačně a zanáší naše tělo škodlivinami.

Rozhoduje kvalita každodenního života

Nejdůležitější je to, co jíte každodenně. Co si dáte jen občas není pro zdraví tak zásadní.  Nestačí do stávajícího nezdravého jídelníčku zařadit zdravější potraviny nebo přidat multivitaminové tablety, je nutné vyloučit z každodenní stravy to, co nám škodí nejvíce a pokud to jinak nejde, tak si tyto potraviny nechat jen pro výjimečné příležitosti.

Obecná pravidla pro přirozenější a zdravější jídelníček:

Co nejvíce omezte průmyslově zpracovávané (tzv. rafinované) potraviny s nepřirozeným složením a uměle prodlouženou trvanlivostí. Jedná o polotovary a hotová jídla, fast food, instantní polévky, konzervované produkty, barevné limonády a sladkosti, light produkty, geneticky modifikované potraviny, imitace potravin – např. margaríny nebo umělá sladidla). Nejezte staré, nahnilé či naplesnivělé potraviny.

Do jídelníčku zařaďte co nejvíce přirozených potravin a vraťte se k poctivému vaření. Pokud nevíte co v záplavě zboží patří a co nepatří do přirozených potravin, zkuste zapojit selský rozum. Představte si, které potraviny mohly být na stole našich předků v průběhu zimy nebo teď na jaře? Vybírejte opravdové plnohodnotné potraviny, které byly co nejméně průmyslově upravovány (tj. neobsahují umělé konzervační látky, geneticky modifikované organizmy, chemická barviva a ochucovadla, umělé aromatické látky,  umělá sladidla i vitaminy syntetického původu). Nejlepší volbou jsou potraviny celistvé (tj. např. rýže natural raději než bílá, vařenou a syrovou zeleninu a ovoce raději než džusy a multivitaminové tabletky). Snažte se vybírat potraviny českého původu a to vždy sezónní nebo přirozeně uskladněné, nejlépe z ekologického zemědělství nebo z domácích zdrojů. Znamená to, že v zimě nebudete jíst hlávkové saláty s paprikou a rajčaty, ale dáte přednost dušenému zelí nebo zelňačce, kapustě, restovanému pórku, ředkvím či dušené kořenové zelenině a na salátu si pochutnáte v létě, kdy přirozeně roste a nejlépe chutná. Na jaře se můžete těšit na nejrůznější zelené výhonky, ředkvičky, do polévek přidávejte divoké byliny: pampelišky (listy, květy i kořen),  sedmikrásky, jitrocel, lipové lístky  či v paneláku alespoň řeřichu a natě z klíčící cibule. Při jakémkoli výběru potravin dbejte na to, abyste co nejčastěji zařazovali do jídelníčku ty, které mají tradici v naší oblasti. A konečně jídlo, aby bylo zdravé, musí být chutné. Myslím si, že snít něco zdravého s nechutí je horší než sníst něco méně zdravého s radostí.

Praktický průvodce

MASO A VEJCE

Vyhýbejte se uzeninám, masovým konzervám, vnitřnostem ze zvířat, která žila ve velkochovu. Ryby jsou zdrojem zdraví prospěšných tuků, ale kvůli zvyšujícímu se zatížení ryb těžkými kovy je nejezte vícekrát než 2x týdně. Vyhýbejte se žralokům, mečounům a makrelám – mívají nejčastěji vyšší obsah rtuti a je pochybné věřit, že kuřecí maso je to nejzdravější. Pokud nepochází z ekologického chovu, je jisté, že vyrostlo za pomoci koncentrovaného nepřirozeného krmiva a preventivních dávek léků. Pokud kuřecí maso je extra levné, může pocházet ze zemí mimo EU, kde jsou dovoleny i růstové hormony. Nejlepší maso je z domácího chovu nebo z ekofarmy. Biomaso se dá koupit ve většině supermarketů. Existuje i nabídka biošunky a biouheráku, které jsou vyráběny bez škodlivých dusitanů. Biovejce pocházejí z chovů, kde slepice mají přístup do venkovního výběhu, možnost hrabat a popelit se a dostávají přirozenou potravu. Taková vejce jsou označena číselným kódem, který začíná 0 a mají vyšší výživové hodnoty. Pokud máte v lednici vejce s 3 – jde o klecový chov s nepřirozenými podmínkami.

MLÉČNÉ VÝROBKY

Vyhýbejte se slazeným, přibarvovaným a aromatizovaným mléčným výrobkům a taveným sýrům. Vylučte i trvanlivé mléko ošetřeno UHT a sušené mléko.

Preferujte čerstvé produkty, které byly co nejméně průmyslově zpracovány. Ponechte si živé zakysané výrobky, bílé jogurty, lehké čerstvé sýry, zejména kozí a ovčí. Pokud můžete koupit mléčný výrobky v biokvalitě, je to ideální. Biomléko a mléčné výrobky mají nižší hodnoty pesticidů a antibiotik a naopak vyšší obsah zdraví prospěšných látek, např. více mastné  kyseliny Omega-3, vitaminu E a betakarotenu. Zkuste ale i rýžové, sójové nebo ovesné mléko či rýžové a sójové dezerty.

PEKAŘSKÉ VÝROBKY,  OBILNINY a LUŠTĚNINY

Omezte co nejvíce průmyslově vyráběné sladkosti a koláče, obsahují totiž škodlivý bílý cukr, škodlivé ztužení tuky, tzv. trans-tuky a bílou mouku. Pokud máte rádi celozrnné pečivo, dejte přednost pečivu z ekologicky pěstovaného obilí, ty jsou totiž méně zatíženy pesticidy. Nebo si upečte vlastní špaldový chléb. Je s podivem kolik přísad se dnes dává do „běžného chleba“ – látky protispékavé, látky zlepšující mouku, látky zlepšující kynutí či zvýrazňující vůni pečiva nebo látky, které z bílé mouky vykouzlí iluzi celozrnné. Rozšiřte si jídelníček o zapomínané druhy celozrnných obilnin luštěnin vypěstovaných v ekologickém zemědělství, které jsou běžně ke koupi: celozrnnou rýži, jáhly, kroupy, pohanku, kukuřičnou polentu, bulgur, celozrnný kuskus a celozrnné těstoviny, různé druhy celozrnné mouky, např. špaldovou, pohankovou, vločky všech druhů, např. jahelné, rýžové či žitné, červenou čočku, fazole adzuki, cizrnu, tradiční sójové výrobky ( tofu, tempeh).

SLADKOSTI

Běžné sladkosti omezte na minimum. Pokud nejste diabetici, vyhýbejte se  i umělým sladidlům. Cukr je dnes v mnoha poravinách, kde byste ho ani nečekali – v toustovém chlebu či v kečupu.  Chuť na sladké uspokojujte co nejvíce z přirozených zdrojů. I mrkev, ořechy či přírodně sušené ovoce jsou sladké. Místo cukru slaďte v co nejomezenější míře přírodním nerafinovaný cukrem nebo zkuste rýžový sirup, pšeničný sirup, agave sirup, javorový sirup, poctivý med z ekofarem nebo z chráněných oblastí.

NÁPOJE

Vyhýbejte se barveným limonádám, ovocným čajům, kde místo ovoce je chemické aroma a barvivo, ochucovaným vodám s umělými sladidly či ovocným džusům z chemizovaného ovoce. Pijte čistou neperlivou vodu, kvalitní čaje z ekologického zemědělství, obilné kávy, minerálky jen zřídka, přírodní ovocné čaje či občas zeleninové a ovocné šťávy z domácího ovoce.

ZELENINA A OVOCE

Omezte příliš častou konzumaci zejména tropické ovoce v zimním období a chemizovanou dovozovou zeleninu a ovoce. Biozelenina má více minerálních látek, stopových prvků a vitaminů. Naopak méně zbytků z pesticidů a těžkých kovů. Chuťově je zelenina výraznější, protože roste pomaleji, není urychlována a proto obsahuje méně vody a více sušiny a tím i koncentrovanější vůni a chuť. Vyhýbejte se sířenému a proslazovanému sušenému ovoci (například meruňky jsou po usušení přirozeně hnědé, ne oranžové). 

Vybírejte sezónní plody, nejlépe z ČR. Zvykněte si zařazovat hodně zeleniny, nejlépe ke každému jídlu – hlavně krátce vařenou, v létě i syrovou a v zimě kysanou. Ovoce jezte sezónní české a jen plně vyzrálé plody. V zimě si dejte restovaný pórek, povařenou cibuli, dušené zelí nebo kapustu, napařovanou nebo zapékanou mrkev, celer nebo petržel. Od jara nezapomeňte na divoce rostoucí byliny, zelené natě všeho druhu a čerstvé bylinky.  

TUKY A OLEJE

Vyhýbejte se škodlivým tukům, mezi které patří levné rafinované rostlinné oleje – oleje v plastových láhvích, margaríny a produkty s tzv. trans-tuky (na obale některých sladkostí či pomazánek je uvedeno ztužené, částečně ztužené neboli hydrogenované tuky, používají se i ve většině produktů tzv. fast foodů).  Zvyšte spotřebu kvalitních bioolejů lisovaných za studena: pro teplou kuchyni panenský olivový, sezamový, avokádový, ghí (přepuštěné máslo), domácí sádlo, do salátů nebo na po dovaření jídla přidávejte velmi zdravé oleje s tzv. omega-3 a omega-9 kyselinami (např. lněný olej, mandlový, ořechový, olivový). Zdrojem kvalitního tuku jsou i semena, ořechy a ryby.

OCHUCOVADLA

Vyhněte se všech ochucovadel s umělými zvýrazňovačemi chutí, zejména s tzv. glutamanem sodným (E 621), který bývá ve většině běžných sójových omákách. Zařaďte kvalitní koření, které umí i léčit. Střídejte různé druhy, nejlépe biokoření, které bylo pěstováno bez postřiků a během výroby nesmělo být Ozařováno. Na českém trhu je ho dostatek. A  v sezóně používejte čerstvé bylinky! Zkuste přírodní sójové omáčky (např. Shoyu, Tamari), bujony v biokvalitě, sezamové gomasio, kvalitní octy z organických plodů – umeocet, rýžový, vinný či jablečný ocet.

 

JAK JÍST….

  • Stejně důležité jako co jíte, je jak jíte.
  • Jezte, jen když máte hlad.
  • Vyhýbejte se jídlu, když nemáte čas.
  • Pořádně kousejte, protože žaludek nemá zuby.
  • Nepřejídejte se.
  • Nejezte na noc. Tělo v noci regeneruje, a pokud budete jíst pozdě večer, ráno se vám bude těžko vstávat a celý den budete unavenější.
  • Každé jednostranné doporučení podřiďte osobním potřebám, jen vy sami víte, co vám dělá dobře. Co je pro jednoho člověka lékem, může být pro jiného jedem!
  • Vařte s láskou a radostí.
  • Jídlo musí být vždy skvělé na chuť!!! Zdravé jídlo, které není dobré, nikomu nepomůže!
  • A držte se hesla: všeho (i toho zdravého) s mírou!

Co vám přinese změna životního stylu

  • Pocit radosti z přirozeného zdraví.
  • Přirozenou krásu v každém věku.
  • Silnější imunitu, větší vitalitu a menší únavu.
  • Pomalejší stárnutí pleti.
  • Méně depresí a strachu z nemocí.
  • Méně „běžných“ zdravotních problémů: špatné trávení, hemeroidy, bolesti hlavy, kloubů a zad, vyrážky a svědění pokožky, alergie, nesoustředěnost, hyperaktivita u dětí.
  • Menší riziko onemocnění vážnými nemocemi.
  • Přirozenou štíhlost bez nepříjemných diet.
  • Silnější libido.
  • Smysl života a pocit, že děláte pro sebe, pro rodinu, pro zvířata a pro celou přírodu to nejlepší.

Poznámka AZ RODINA.cz: mnoho zajímavých potravin a nápojů najdete v této databázi.

Zdroj:
Text připravila Mgr. Hana Zemanová, autorka Biokuchařky Hanky Zemanové.

Radek_banga_-_v_prodeji_250x250
250x250_azrodina_leto__9_

Mylord Premium „Sea frozen“ záruka kvality

Pokud si chcete dopřát kvalitní rybí maso bez přidané vody a aditiv, sáhněte po rybách, které jsou zamrazené ihned po vylovení přímo na moři.

LÁSKA PROCHÁZÍ KUCHYNÍ

Kulinářský ateliér Ola Kala v Praze tvrdí, že láska prochází kuchyní. Říká také, že trend domácího kulinářství u nás stále stoupá. Řada lidí přistupuje k přípravě pokrmů nikoli jako k povinnosti, ale jako možnosti společného zážitku s přáteli nebo rodinou. Novinkou letošního roku je například úzká spolupráce s francouzským someliérem a gastronomickým ambassadorem Cédricem Picotem, který mimo jiné obsluhoval Václava Havla během jeho večeře v Elysejském paláci, kde se staral o vína a gastronomickou etiketu. Své zkušenosti z prezidentského paláce i hvězdných michelinských restaurací v Monaku i Paříži chce nyní Cédric předávat české veřejnosti. A protože Mlékárna Valašské Meziříčí sleduje vše co se v gastronomii děje, další sérií tří lehkých a rychlých receptů připravila, ve spolupráci s Vendy a desetibojařem Jirkou Sýkorou, právě v tomto kulinářském studiu, plném nápadů a moderního přístupu k tradiční kuchyni. Tentokráte se připravovaly kuřecí jogurtové špízy, špagety s kuřecím masem na kari a jogurtu nebo lehký těstovinový salát s tuňákem.

Letní vaření plné pohody a slunce & Vaříme s Vendy a Jirkou

Krásné vůně, teplo, pohoda, lenošní či sport a pobyt u vody jsou znakem letních dní. Kdo by chtěl trávit většinu času v kuchyni? Proto Mlékárna Valašské Meziříčí společně s Vendulou Špetlíkovou alias Vendy, známou blogerkou, autorkou kuchařek a televizních pořadů a Jirkou Sýkorou, desetibojařem, mistrem světa v juniorech a mistrem Evropy v kategorii do 23 let, natočila další recepty pro mlsné jazýčky. Tentokrát se Vendy a Jirka rozhodli připravit rychlé svěží recepty pro nejrůznější pohoštění rodiny či návštěv v podobě vaječné tlačenky za použití Kysané smetany z Valašska, buchet na víkend či svačinky - perníku s Kefírovým mlékem nízkotučným z Mlékárny Valašské Meziříčí. Nakonec pak pro děti, ale i dospělé pizzu z Kysané smetany z Valašska. Všechny recepty se Jirkovi a Vendy podařily na výbornou. Mlékárna Valašské Meziříčí přeje všem inspiraci pro rychlé a chutné letní vaření a pečení.

Jak zajistit zdravé jídlo pro sebe i své děti? Část si můžete vypěstovat sami

Je jedno, jestli máte jen balkon nebo terasu anebo jestli disponujete i malou zahrádkou. Na všech místech se dá snadno pěstovat základní zelenina, kterou používáme k vaření nejvíce. Tedy hlavně mrkev, ředkvičky, cukety, okurky, dýně hokkaido, pak třeba i kedlubny, hrášek, nějaká cibule, bylinky anebo i saláty. A na zahradě také brambory.

Jak se pěstuje BIO mrkvička do příkrmů HiPP

Přijměte pozvání na farmu pana Hippa, ředitele stejnojmenné rodinné firmy, která si zakládá na tom, aby vaše děti papaly jen to nejlepší. A co může být lepší, než BIO zelenina a ovoce bez hnojiv a chemických postřiků? Pronikněte do tajů opravdového BIO zemědělství a zjistěte, že na každé lžičce u malých jedlíků opravdu záleží. HiPP je víc než BIO!

VYZNEJTE SE V NEJZNÁMĚJŠÍCH ZNAČKÁCH KVALITY

Název výrobku, výživové údaje, datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti, alergeny – tohle všechno mimo jiné najdete na obalech potravin. Některé z nich se ale navíc mohou pyšnit tzv. značkami kvality. Logy, která symbolizují, že si výrobek zaslouží ocenění za svou kvalitu nebo výjimečnost. Pokud tedy preferujete poctivé a výživné produkty, značky kvality vám v mnohém ulehčí nákup. Jenže pozor – každá z nich zaručuje různé přednosti. Abyste se v těchto logách vyznali, přinášíme vám jejich stručný a přehledný manuál.

VÍTE, JAK SI VYBRAT TA NEJLEPŠÍ VEJCE?

Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek. Dodávají našemu tělu kvalitní bílkoviny se skvělou schopností nás zasytit. Tušili jste ale třeba, že nám vejce pomáhají chránit zrak?

VÍTE, JAK SI VYBRAT KVALITNÍ CHLÉB?

Není nad to, když jíme něco, co nám opravdu chutná, a zároveň to dělá dobře našemu organismu. Ideální kombinace. Do této skupiny potravin patří i náš oblíbený a tradiční chléb.

Podzim v kuchyni: jak zpracovat houby, ovoce a bylinky?

Léto pomalu končí, vy máte ve sklepě plno čerstvého ovoce a přemýšlíte, jak jej uskladnit na zimu? Podívejte se na naše tipy, jak v kuchyni zpracovat všechny skvělé letní ingredience a užívat si dobrého jídla také v chladnějším období.

DOMÁCÍ LIMONÁDA - JEDNODUCHÝ RECEPT

Domácí limonáda je aktuálním hitem v mnoha restauracích, tak proč si ji jednoduše nepřipravit i doma? Krásně vypadá, výborně chutná a je zdravá. Pokud si ji navíc připravíte do větší nádoby na limonádu, je to praktické pro váš čas i dodržování pitého režimu celé rodiny. Skvěle se hodí také pokud čekáte větší společnost.

JAK PŘIPRAVIT VÝBORNÉ SUSHI? NAUČÍTE SE TO V GOURMET ACADEMY.

Sushi je moje srdeční záležitost, od chvíle kdy, jsem ho poprvé ochutnala, jsem se do něj zamilovala a mohla bych ho jíst snad každý den. Učit se ho od samotného Marka Hory z restaurace Yamato pro mě byl skvělý zážitek.

KURZ VAŘENÍ V GOURMET ACADEMY SE ZDEŇKEM POHLREICHEM A DALŠÍMI KUCHAŘSKÝMI MISTRY MŮŽETE ABSOLVOVAT, I KDYŽ JSTE ÚPLNÍ ZAČÁTEČNÍCI

Možná jste nevěděli, že v Praze existuje již téměř rok možnost absolvovat kurzy vaření s nejlepšími odborníky - GOURMET ACADEMY. Pod názvem Le Petit Chef Academy tu pořádají i skvělé kurzy vaření pro děti a teenagery. Výjimečnost kurzů spočívá v tom, že probíhají ve velmi příjemném, až domácím prostředí a zúčastnit se jich může opravdu každý. Je jedno, jestli jste profesionál, zkušená kuchařka nebo úplný začátečník. Nikdo se tu necítí špatně a každý odchází s novými zkušenostmi, inspirací i dobrým pocitem z vlastnoručně připraveného jídla, které není složité na přípravu a skvěle vypadá i chutná. Víc vám prozradí manažerka projektu Martina Muldoon.

VÝBORNÝ KURZ PEČENÍ PRO CUKRÁŘKY I ÚPLNÉ LAIKY. VYZKOUŠELI JSME ZA VÁS KURZ GOURMET ACADEMY S EDITOU PAULUSOVOU!

Pokud se chcete zdokonalit v pečení sladkostí a vyzkoušet si vlastnoručně skvělé recepty pod vedením zkušené profesionálky, určitě neváhejte. Kurz probíhá v příjemném až rodinném prostředí v centru Prahy a je vhodný skutečně pro každého.

KOHO SE TÝKÁ ZÁKAZ KOUŘENÍ V RESTAURACÍCH

Protikuřácký zákon, který v polovině června schválila vláda, se dotkne nejen provozovatelů restaurací, ale také klubů, barů kaváren či vináren. Pokud zákon schválí parlament, bude muset víc než třetina podniků v Praze a Brně vykázat kuřáky mimo své prostory. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnil restaurační průvodce Zomato.

KDE SE DOBŘE A LEVNĚ NAJÍST?

Nejlevnější oběd pořídíte na Praze 4, nejlevnější večeři na Praze 10. V brněnských restauracích ušetříte za večeři pro dva proti Praze i několik tisíc korun.

STYLOVÉ POHOŠTĚNÍ PRO DĚTI - VYUŽIJTE CUP CAKES KIT!

Vysvědčení, narozeniny, svátek… To jsou dny, které vyžadují pořádnou oslavu s delikátním občerstvením. Buďte originální s Cup Cakes Kit a vytvořte svým dětem pohoštění s jejich oblíbenými kreslenými hrdiny.

Melouny Bouquet - Vychutnejte si šťavnaté melouny bez pecek

Melouny neodmyslitelně patří k létu a piknikům. Jsou zdravé, šťavnaté, osvěžující a rychle zaženou žízeň i ve velkých vedrech. Jejich jediná vada na kráse jsou černá, těžko rozkousatelná semínka. Tedy bývala. Melouny Bouquet ze Španělska chutnají pokaždé skvěle, a to hlavně díky tomu, že jsou bez pecek, a vy si tak můžete vychutnat jejich plnou chuť.

RYCHLÉ ZDRAVÉ JÍDLO

Nemáte moc času na vaření a potřebujete rychle vykouzlit teplé jídlo nebo sladký moučník? Nechcete své nejbližší krmit konzervami, hranolkami, sladkostmi plnými bílé mouky i éček a jinými ne zrovna zdravými variantami "rychlovek"? Skvělou možností rychlého a zdravého jídla jsou RYCHLÉ PÁNVE A DEZERTY BIOLINIE.

SPRÁVNÉ STRAVOVÁNÍ NAŠICH DĚTÍ JE JEN NA NÁS!

V západních zemích i u nás se stále zvyšuje oblíbenost zdravých kvalitních potravin a bio potravin. Je to jasná reakce rozumných spotřebitelů na nekvalitní potraviny s mnoha chemickými látkami, pesticidy a alergeny.

KRMENÍ LAHVIČKOU - AVENT

Kojení znamená pro vaše miminko nejlepší začátek života. V případech, kdy není kojení z určitých důvodů možné, přichází na řadu antikolikový dudlík AVENT.