Hrd22_pohoda_965x100

ZÁŘÍ - MĚSÍC VSTUPU DĚTÍ DO MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Autor: PhDr. Ilona Špaňhelová

Měsíc září znamená pro mnohé děti začátek jejich vstupu do mateřských nebo základních škol. Pojďme se podívat na jednotlivé „vstupy“.

Nejdříve vstup dítěte do mateřské školy.

Jak ho dítě může prožívat?

Jistě záleží na tom, jak je na tento vstup připravováno. Především by tato příprava měla spočívat v tom, že dítě zná svoji mateřskou školu, ví, kde stojí a bylo se tam podívat. V čem je to pro dítě lepší? Zná neznámo, do kterého se dostává, které bude v dalších dnech a měsících tvořit jeho druhý „domov“.

Dítě je jakýmsi způsobem obeznámeno s neznámým a to mu může pomoci v tom, že má pak menší obavy, menší strach. To „něco“ již zná, alespoň trochu.

Důležité pro dítě také je, pokud se seznámí s dětmi, které jdou do mateřské školy s ním. Dítě v předškolním věku má stále ten nejbližší kontakt a vztah k rodiči. Fakt, že zná i jiné dítě, které jde do školky, mu může trochu také pomoci.

Toto všechno by mělo tedy dítě znát již před tím, než jde poprvé do mateřské školy.

Velmi důležitý a významný je pro dítě postoj rodičů k nové situaci. Obou rodičů. V den, kdy jde dítě poprvé do školky, by mělo být doprovázeno oběma rodiči, aby školku viděli, mohli se tak víc orientovat v povídání dítěte, protože to, o čem bude vyprávět, již rodič viděl a může tak víc rozumět tomu, co dítě povídá.

Bude mít ale tímto způsobem také větší účast, větší prožitek toho, co prožívá dítě. V prvních dnech, kdy dítě chodí do školky, by si také rodič neměl plánovat speciální úkoly v práci, služební cestu a podobně časově náročné aktivity. Neví, jak jeho dítě bude přistupovat k pobytu ve školce, jak se mu bude stýskat.

V mnoha případech totiž dítě ze začátku zvládá školku dobře. Po několika dnech se u některých dětí stává, že řeknou rodiči: „Tak, už jsem se tam podíval, už mi to stačilo a už zase zůstanu doma.“ Jenže ono to nejde. Proto je vhodné, aby byl rodič připraven na vše...

V některých případech je dobré, pokud má dítě kalendář, kde má jasně zaškrtnuté dny, kdy do školky bude chodit a tyto dny – když pominou – si zase přeškrtne. Tak dítě vidí, jak jdou dny za sebou, jak pomíjí a co jej další den čeká.

Je také vhodné, pokud dá rodič dítěti nějakou svou věc do školky a dítě mu zase dá svoji věc. Od rodiče to bývá často kamínek, od dítěte hračka. Navzájem si tuto věc „opatrují“ a těší se. V danou chvíli, kdy dítě opatruje věc rodiči, má za ni i odpovědnost. Soustředí se tedy na tuto odpovědnost a chvíle ve školce pak zvládne lépe. Je jaksi víc propojené se svým rodičem a to mu pomáhá.

Důležité je, aby rodič nastolil spolu s učitelem naprosto otevřenou komunikaci. Pomůže mu, aby mu učitel řekl, co dítě prožilo a co se v daném dnu ve školce stalo. Rodič si má s učitelem pomáhat, aby dítě lépe poznali a pomohli mu překonávat náročné chvíle ve školce.

Vstup do školy je v mnoha směrech pro dítě těžší než vstup do mateřské školy.

Především ve škole je očekáván od dítěte výkon, za který bude oceněno. Na základě tohoto ocenění může být dítě srovnáváno s jinými dětmi. Toto srovnávání mu nemusí být příjemné.

Větší náročnost spočívá i v tom, jak je dítě schopné přijímat výhru i prohru. K tomu má být dítě vedeno v celém předškolním období, má s tím mít zkušenost. Tato zkušenost mu pomáhá, aby  lépe bralo i svoji prohru, dovedlo se z ní poučit a získat z ní zkušenost.

Další náročnou věcí pro dítě je, že ze školy již není „úniku“. Během školy jen tak snadno dítě neodjede na měsíc k babičce, nepojede na tři týdny do hor lyžovat. Pokud se mu tam „jen“ nebude líbit, rodič ho ze školy nevezme domů a nenechá si ho tam, aby dítě zkusilo jít do školy až příští rok.

Je to prostě fakt, který zůstane přinejmenším 9 let pro dítě povinným.

Jak dítěti pomoci v těchto prvních dnech školní docházky?

Je velmi vhodné, pokud si může rodič na první dny zkrátit pracovní dobu a může se dítěti věnovat. Některé školy to mají uděláno tak, že první den se dítě učí jen jednu hodinu, druhý den dvě hodiny … Pokud by si je rodič mohl vzít tedy po obědě z družiny domů, je to dobrý start, jak s ním prodiskutovat, co bylo nového, co se stalo se spolužáky, co mají další den donést do školy, jaké knihy obalit …

Důležité je hodně s dítětem komunikovat, poznávat jej v novém prostředí, poznávat jeho nové prožitky, slyšet jeho otázky, naslouchat jeho pochybnostem, vysvětlovat jeho představy …

Být s ním, pomáhat mu, podporovat ho, je pro dítě velmi důležité. Aby jasně vědělo, že na novou zkušenost v jeho životě není samo, má se na koho obrátit. Má někoho, kdo mu věci vysvětlí nebo mu pomůže se v nich lépe orientovat.

Tak dobrý start!!!!

PhDr. Ilona Špaňhelová

privátní psychologická praxe, Praha

www.spanhelova.cz        

Zdroj:

časopis MAMITA, http://www.mamita.cz/


Související odkaz: Desatero pro rodiče před nástupem dítěte do školky

 

Azrodina_portal_250x250
Radek_banga_-_v_prodeji_250x250

Historický úspěch pro Českou republiku, český seriál #martyisdead získal cenu Emmy známou jako televizní Oscar

Mezinárodní akademie televizních umění a věd dnes vyhlásila v New Yorku internetový seriál #martyisdead jako vítěze mezinárodní ceny Emmy. Stalo se tak v průběhu slavnostního ceremoniálu 48. ročníku International Emmy Awards, který se letos poprvé konal online. Seriál o aktuálním tématu kyberšikany se stal historicky prvním českým seriálem, který získal tuto prestižní cenu. Emmy v kategorii krátkých seriálů převzali během online přenosu producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer. Spoluproducentem je i Jakub Koštál, režisérem Pavel Soukup.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05