11488786

VZÁJEMNÁ KOMUNIKACE RODIČ - DÍTĚ

Autor: PhDr. Ilona Špaňhelová

Správná komunikace mezi lidmi je velice křehká a její zvládnutí vyžaduje dlouhodobý trénink. Její nezvládnutí bývá hlavním důvodem nedorozumění, každému z nás se už určitě stalo, že něco řekl a druhá strana ho nepochopila. Byly z toho potíže a teprve s odstupem času se zjistilo, že se jednalo o pouhé nedorozumění. Vznikají tak problémy mezi dospělými, ale ještě větší škody může nesprávná (nebo v horším případě žádná) komunikace napáchat ve vztahu mezi rodičem a dítětem.

Staré přísloví praví, že žádný učený z nebe nespadl. Všichni se neustále učíme a platí to i v komunikaci mezi námi a dětmi. Každý rodič by si měl uvědomit, že toto učení se komunikaci je pro něj dobré, a měl by z něj čerpat zkušenosti. Nikomu přece není jedno, jak komunikuje s dítětem, nechce opakovat svoje chyby.

V komunikaci rodič i dítě používají komunikaci verbální (slovní) a neverbální (mimoslovní). Komunikace neverbální je starší. Mnohdy jejím prostřednictvím rodič komunikuje a často neví, jak to působí na jeho dítě. Je to taková komunikace, kdy dospělý zvedne obočí, vztyčí prst, stoupne si s rukama v bok, usměje se, pohladí… Tyto prvky v dítěti vyvolávají určitý pocit.

V mnoha případech je potřebné, aby tato mimoslovní komunikace byla doplněna ještě slovy, aby jí dítě dobře porozumělo a aby byl rodič pro dítě opravdu „správně čitelný“. Pokud by tato mimoslovní komunikace mezi rodičem a dítětem nebyla, byli by jistě děti i sami rodiče velmi ochuzeni.

Mimoslovní a slovní komunikace má však souznít ve vzájemné jednotě. Pokud se totiž rodič usměje na dítě, dá ale ruce v bok, povytáhne obočí a řekne pokárání přísným nebo ironickým tónem, může z toho dítě mít smíšené pocity. Často totiž na něj působí více a negativně tón hlasu, postoj rodiče a jeho mimické vyjádření než kladné slovní vyjádření.

Pravidla pro slovní komunikaci mezi rodičem a dítětem

Velmi důležitá je jednota v komunikaci mezi otcem a matkou dítěte. Pokud se rodiče neshodnou, může se stát, že způsobí zmatek a nejasnost ve vzájemné komunikaci mezi nimi a dítětem. Navíc pokud dítě bude už s takovou komunikací mít zkušenost, do budoucna se může stát, že toho bude využívat a zneužívat. Pokud mají rodiče rozdílný přístup k dané věci, mají si nejprve o tomto promluvit mezi sebou. Pokud se neshodnou na stanovisku, mají se také domluvit, co budou dítěti dovolovat a co bude druhý rodič respektovat.

Komunikace má být jasná. Rodič má jasně vyjadřovat, co se mu líbí, z čeho má radost, co se mu nelíbí. Lepší je tedy slovní sdělení, otevřené, stručné a jasné.

Důležité je mluvit (a ne si myslet nebo domýšlet). Pokud rodič přijde domů ze zaměstnání a má špatnou náladu, má o tom dítěti říct. Krátce, ale vyjádřit své pocity. Dítě pak není zmatené v tom, že ono samo něco provedlo, a proto má rodič špatnou náladu.

Mluvit o zážitcích, prožitcích. Velmi prospěšné a budující vzájemný vztah mezi rodičem a dítětem je určitá vzájemnost v prožívání. Tuto vzájemnost se učí dítě už od svého nejranějšího věku. Děti i rodiče jsou různí, někdo je víc komunikativní, někdo méně. Někdo si delší dobu schovává své pocity, někdo vybuchne hned. Pokud se rodiči zdá, že dítě nechce komunikovat, je tedy zřejmě víc uzavřené, má začít rodič. Má dát nahlédnout dítěti do svých prožitků, do toho, na co se těší, z čeho má radost… Tímto způsobem může dítě přivést k tomu, že i ono se svěří se svými zážitky.

Dítěti se nevnucovat, ale nabízet vzájemný kontakt v komunikaci. Rodič sleduje, že dítěti zřejmě něco je. Přijde ze školy zamračené, zachmuřené. Pokud rodič začne za dítětem chodit a nutit ho, aby řeklo, co se stalo, může se stát, že se dítě ještě víc zachmuří a neřekne nic. Stejně špatná reakce by mohla pro dítě být i nevšímání si ho. Lepší podle mého názoru je konstatování: zdá se mi, že se ti něco stalo, podle mě nejsi ve své kůži. Až budeš chtít, jsem tady, přijď mi říct, co se děje.

Důležitý je vzájemný čas. Dát přednost komunikaci před televizí, hrami nebo počítačem. Pokud se nějaká věc nevyjasní, může mít v budoucnu negativní vliv na vzájemné soužití mezi rodičem a dítětem. Bude stále v nějaké míře v člověku ukrytá, nebude ale vyřčená.  

Otevřenost pro kritiku. Pokud s něčím rodič nesouhlasí, má to dítěti říct. Má mluvit sám za sebe, ne dítě obviňovat. Čili: vadí mi to a to, nechci aby se to příště stalo, co pro to uděláme, aby to příště bylo jinak, chci ti pomoct… Pokud dítě nebude slyšet na své chování a své činy kritiku, nebude s ní mít zkušenost do budoucna a bude pak pro něj velmi náročné ji v budoucnu akceptovat. Kritiky by se neměl bát ani rodič ze strany dítěte. Pokud mu chce dítě říct, že byl někdy nespravedlivý, křičel na něj neprávem, je to informace, kterou se nemá rodič bát přijmout. Samozřejmě, že tato kritika nemá být jednostranná jen ze strany dítěte směrem k rodiči. Rodič je ten, který dítě učí, naviguje, ukazuje mu správný směr v životě.

Rodič má být v některých chvílích v komunikaci kategorický. Je to v případě, kdy mu dítě lže, nesplní to, co na 100 % slíbilo, že to tak bude… Lež se toleruje ze strany dítěte do věku pěti let. Do tohoto věku se předpokládá, že se spíše jedná o fantazijní sdělení dítěte. I do tohoto věku má však rodič dítě informovat, zda to, co říká, je pravdivé či ne. Po pátém roce se lež objevuje jako projev dítěte, který znamená, že se dítě chce něčemu vyhnout nebo naopak získat svým tvrzením nějakou výhodu, ze které bude těžit.

V některých případech je zapotřebí s dítětem právě víc mluvit. Dítě začne například lhát, protože si myslí, že ho tímto způsobem budou rodiče více respektovat, mít ho víc rádi. Bude tak v jejich očích hodnější, lepší. Rodiče by však měli nastolit pravdivou komunikaci mezi nimi i dítětem. Pokud rodič zjistí, že dítě lže, má se nejdříve zamyslet, jaký k tomu má důvod. Toto zamyšlení má být před tím, než se začne zlobit, křičet, vyhrožovat. Pokud může lež souviset s tím, že si dítě myslí, že tak víc uspěje u rodičů nebo zaujme spolužáky ve škole, má rodič hledat, jak tento názor dítěte změnit. Čím jiným může dítě vyniknout.

Komunikace má být otevřená a pravdivá i pro sdílení obtížných nebo delikátních věcí. Dítě má vnímat, že je v rodině takové ovzduší, že se nemusí bát se zeptat i na obtížné, tzv. ošemetné věci. Např. jak vznikají děti, co je po smrti člověka, co je to joint, co to znamená, že je někdo homosexuál… Tím, že dítě nemá strach se zeptat v domácím prostředí na tyto věci, dává najevo, že rodičům důvěřuje. Že vnímá rodinné prostředí jako to, kde pocit bezpečí a jistoty mu dá možnost vyslechnout jasnou odpověď na jeho otázky.

Především v období puberty dítěte je důležité vyvarovat se v komunikaci povýšeného mentorování, hrozeb nebo příkazů ze strany rodiče. Je zapotřebí, aby dítě vnímalo, že ve vzájemné komunikaci existuje mezi ním a rodičem vzájemný respekt. Tento respekt se projevuje v tom, že rodič počká, až dítě domluví. Tak učí i dítě, aby počkalo, až domluví rodič. Rodič se má vyvarovat hrozeb. Pokud je používá, když je dítě malé, možná mají v očích rodiče ještě nějaký smysl. Asi známe některé rodiče, kteří dítěti hrozí a říkají: když neposlechneš, odnese si tě čert. Nějakou dobu to má možná důsledek pro dítě, že je klidné a poslušné. Náročné je to ve chvíli, kdy stejně čert nepřichází a dítě pozná pravdu.   

Pokud rodič používá hrozbu ve starším věku, měl by ji splnit. Pokud tedy dítěti vyhrožuje, že nepojede s rodiči k moři, jestli dostane na vysvědčení trojku, měl by to splnit. Jinak nebude mít tato výhrůžka žádné opodstatnění, bude planá.

Pokud rodič řekne něco, co nechce dál splnit, nemá se bát říct, že jeho rozhodnutí bylo unáhlené, nebylo založené na reálném základě, bere ho tedy zpět. Místo výhrůžek by byly daleko lepší ve vzájemné komunikaci konstruktivní příklady řešení. Např.: nedaří se ti matematika, jak ti s ní mám pomoct, co konkrétně ti nejde, co s tím uděláme…

Kdybych tedy měla konkretizovat v bodech, co je dle mého názoru důležité pro vzájemnou komunikaci mezi rodičem a dítětem, jsou to tyto body:

  • čas pro komunikaci
  • vzájemná otevřenost
  • vzájemný respekt
  • nebát se mluvit o náročných věcech
  • učit se mluvit sám za sebe
  • neosočovat druhého
  • nepovyšovat se nad druhým
  • mluvit konkrétně, k věci
  • nebát se používat kritiku
  • dítě chválit za konkrétní věci

PhDr. Ilona Špaňhelová

privátní psychologická praxe

www.spanhelova.cz 

Zdroj:
Měsíčník PRÁVO A RODINA, 2007, http://www.linde-nakladatelstvi.cz/

Azrodina_portal_250x250
11499230

Za staré mobily do jihlavské ZOO

Děti uspořily recyklací 40 bazénů vody, za odměnu jedou do ZOO Soutěžní klání základních škol z celé republiky ve sběru mobilních telefonů proběhlo pod názvem Věnuj mobil a vyhraj výlet pro svou třídu. „Ze 121 škol bylo svezeno a předáno k recyklaci 9 412 kusů mobilních telefonů,“ uvedla Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, společnosti, která soutěž organizuje. „Děti ekologickou likvidací mobilů pomohly uspořit vodu, která by například více než čtyřicetkrát naplnila oba bazény sportovního multifunkčního objektu Evžena Rošického v Jihlavě,“ dodala Dana Duchečková, tisková mluvčí společnosti ASEKOL.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - DÍKY RADKOVI BANGOVI A AV MEDIA

Radek Banga inspiruje mladé lidi k životu bez drog, násilí a dalších variant rizikového chování. Program Když chceš, tak to dokážeš! mělo i díky AV MEDIA v letošním školním roce možnost slyšet téměř 9 000 žáků a studentů z celé České republiky.

Zlatý Ámos 2018 & Mlékárna Valašské Meziříčí

Podporou mladých lidí se Mlékárna Valašské Meziříčí zabývá dlouhodobě. Propaguje zdravý životní styl spojený s pohybem a vyváženým stravováním. Nechyběla tedy logicky ani při podpoře prestižní ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos, protože osobnost učitele považuje při výchově dětí za zcela zásadní. Svými produkty podpořila už krajové semifinále ve Zlínském kraji. Čerstvé kysané výrobky a jogurty nechyběly pak ani na celorepublikovém finále Zlatého Ámose. Voucher na zdravé a chutné produkty z Valašska si odnesl vítěz 25. ročníku ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky. Zlatým Ámosem se stal David Turek ze Základní školy v České Kamenici. Lucii Bakalovou pak vybrala dětská porota jako dětskou Ámosku, ta voucher od Mlékárny Valašské Meziříčí obdržela také. Zlatého Ámose vybrala porota v čele s Janem Cimickým na základě vystoupení ve finále, které přijeli podpořit nejen jeho žáci, ale i příznivci dalších pěti finalistů. Finálové kolo moderoval známý tanečník a moderátor Jan Onder.

Bambini litera 2018. Když děti píšou pohádky

Rodí se další výjimečná pohádková knížka – výsledek již třetího ročníku soutěže pro malé spisovatele Bambini litera. Zapojit se do ní mohou žáci prvního stupně základních škol, kteří mají fantazii a chuť promítnout ji do příběhů. Co je na Bambini litera úžasné? Děti, které dosud psaly pohádky jen tak pro radost „do šuplíku“, je mohou ukázat ostatním v knížce, která se i letos objeví na předvánočním trhu.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

PODÍVEJTE SE NA VIDEOKLIP JIŽNÍ SPOJKA

Je lepší dvojka nebo trojka?

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

FIRMY MOHOU RECYKLACÍ POMOCI DĚTEM Z DĚTSKÝCH DOMOVŮ

ASEKOL ODSTARTOVAL PROJEKT VĚNUJ POČÍTAČ. Nezisková organizace ASEKOL od července spustila dlouhodobý projekt Věnuj počítač. Jde o akci na podporu sběru a recyklace počítačů a notebooků z firem po celé České republice. Firmy podle výzkumu totiž až v 80 % případů nakupují nové zařízení mnohem dříve, než staré skutečně doslouží. Tyto funkční přístroje chce ASEKOL po repasování předávat dětem z dětských domovů. Navíc zapojené firmy obdrží i certifikát společenské odpovědnosti.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05