ZNAKUJÍCÍ DĚTI

Autor: Pavla KÖPPLOVÁ

Někdy se nedaří najít s dítětem společnou řeč, ať se snažíte sebevíc. Obzvlášť pak ve věku, kdy dítě ještě nemluví. Podle autorek znakové řeči pro batolata domluvu usnadní, když dítě naučíte znakovat.

Znaková řeč pro zdravé děti učí děti používat zhruba sto jednoduchých gest, kterými komunikují se svými nejbližšími. Pro lepší představu: jde například o klasické zvednutí ruky při „papá“ nebo „mám tě rád“ vyjádřené rukama překříženýma na ramenou. Vlnka opsaná dlaní znamená motýla, rozevření prstů zase světlo.
V roce 1982 si dvě vysokoškolské profesorky z kalifornské Davis University, Linda Acredol a Susan Goodwyn, na svých dcerkách všimly, že spontánně využívají jednoduchá gesta, aby si pomohly s tím, co ještě nedokázaly říct. Začaly metodu rozpracovávat a výsledkem byl dvacet let trvající výzkum, podporovaný i americkým Národním institutem zdraví. Vyplynulo z něj, že znakování má pozitivní vliv nejen na rozvoj jazykových a poznávacích schopností dítěte, ale v neposlední řadě i na jeho emocionální vnímání. Většina dětí začíná znakovat kolem prvních narozenin, a když se začínají učit slova, znaky postupně přestávají používat.

Z Ameriky do Čech

Michaela Tilton, propagátorka této metody u nás, žila v USA jedenáct let, a když se s rodinou stěhovala zpátky do Čech, rozhodla se s sebou přivézt i znakovou řeč. „Znaková řeč pomáhá rodičům otevřít okénko do dětské mysli a tím upevňuje pouto mezi rodiči a dětmi. Třeba naše Sofia si sama vybírá témata, o kterých se mnou chce mluvit. Vybírá si, o co má zájem, a tím se učí, co ji baví. Má radost, že se může podělit o svůj svět,“ vysvětluje přínos znakování na příkladu své patnáctiměsíční dcerky Sofie.
Dítě pomocí gest a znaků často sdělí rodičům i věci, kterých by si jinak třeba vůbec nevšimli nebo neuvědomili. Když děti zjistí, že komunikace funguje, cítí se na sebe hrdé a budují si sebevědomí. Metodu si často pochvalují rodiče, kteří vychovávají děti ve vícejazyčném prostředí. „Znaky vytvářejí jakýsi most, pomáhají dětem spojit význam dvou odlišných slov s jedním znakem, takže pochopí, že jednotlivé pojmy mohou být vyjádřeny různými zvuky,“ ilustruje jeden z aspektů znakování Michaela Tilton.
Každý znak, gesto, nevyjadřuje jen konkrétní pojem, ale vlastně myšlenku. Co je na metodě sympatické, je fakt, že nic není striktně dáno. Rodiče mohou znaky s dětmi upravovat podle toho, jak jim vyhovují.

Zbytečná novořeč?

Dítě samozřejmě komunikuje dávno předtím, než pronese první slovo či smysluplnou větu. Batolata běžně reagují na gesta, písničky, říkanky, ukazují na to, co je zaujme. V podstatě tedy není nic převratného na tom, že sdílejí určitý kód s těmi, kdo se o ně starají. „Každá maminka, která s dítětem tráví většinu času, už podle výrazu pozná, co dítě potřebuje. Ví, co znamená, když zoufale brečí nebo k ní natahuje ruce. Pro ženy, které si myslí, že to nedokážou, se vytvořila tato novořeč,“ neskrývá svůj skeptický názor na metodu znakové řeči Jaroslava Fabíková, dětská psycholožka z FN Motol. Podle ní byla tato metoda vymyšlena spíše pro americké matky, které se po šesti týdnech od porodu vracejí do svých zaměstnání. Jsou pak zmatené, protože nemají dostatek času naučit se číst neverbální komunikaci svých dětí. „Maminky dají sobě i dítěti mnohem víc, když s ním budou. Když se naučí číst jeho vlastní gesta a reagovat na ně. Když matka dítěti v tomto věku rozumí, intuitivně a třeba i s občasnými omyly, dává mu to pocit bezpečí,“ říká psycholožka s třicetiletou praxí ve fakultní nemocnici.
Z pohledu logopedky a speciální pedagožky Daniely Pravcové může být znaková řeč pro batolata docela dobrá stimulační metoda pro rozvoj komunikačních schopností batolete. „Současné užití znaků a slov může příznivě rozvíjet slovní zásobu, jak pasivní, tak aktivní. I když nelze vždy vyloučit, že znakování dítě přibrzdí při slovní komunikaci. Dítě, kterému hrozí těžší řečová porucha, si může komunikaci použitím znaků natolik zjednodušit, že pak necítí potřebu mluvit,“ dodává.
Elektronické chůvičky, CD s hudbou, která učiní děti chytřejšími… Kadence nejrůznější pomůcek, metod, trendů ve výchově dětí nabývá na síle spolu se vzrůstající křivkou porodnosti. Zda mezi nimi obstojí i znaková řeč pro batolata, záleží především na rodičích. A i když znakující děti chvílemi připomínají cvičené opičky, jakákoliv snaha najít s nimi společnou řeč ještě dříve, než začnou mluvit, se určitě počítá.

Zdroj:
INSTINKT, 6.12.2007, www.instinkt.cz

Azrodina_portal_250x250
11499230

Historický úspěch pro Českou republiku, český seriál #martyisdead získal cenu Emmy známou jako televizní Oscar

Mezinárodní akademie televizních umění a věd dnes vyhlásila v New Yorku internetový seriál #martyisdead jako vítěze mezinárodní ceny Emmy. Stalo se tak v průběhu slavnostního ceremoniálu 48. ročníku International Emmy Awards, který se letos poprvé konal online. Seriál o aktuálním tématu kyberšikany se stal historicky prvním českým seriálem, který získal tuto prestižní cenu. Emmy v kategorii krátkých seriálů převzali během online přenosu producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer. Spoluproducentem je i Jakub Koštál, režisérem Pavel Soukup.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05