MOZEK NÁCTILETÉ DÍVKY

Autor: Vlastimil Marek

Konečně je na trhu kniha, která by mohla a měla nejen ženám, ale i jejich partnerům, poskytnout dostatek informací k pro ně překvapivému zjištění, že „žena“ je někdo úplně jiný, než si jak ženy, tak muži (všichni vzdělaní metodami 19. století a zaměstnaní vzájemnými výčitkami) doposud mysleli. Americká lékařka (neuroložka a psychiatrička), dnes ředitelka Ženské kliniky hormonů a nemocí Louann Brizendinová přehledně a na základě vlastních zkušeností sestavila jakéhosi „průvodce“ jinak spletitými informacemi o tom, jak funguje ženský mozek, jaký vliv mají hormony na chování ženy a milostné a mateřské city. Doporučuji číst s přestávkami, po větách či odstavcích, a domýšlet důsledky a souvislosti.

V průměru řeknou dívky dva až třikrát více slov za den než chlapci.

 

Být v kontaktu prostřednictvím mluvení je potěšením pro centra dívčího mozku. Sdílení tajemství, která mají romantický nebo sexuální význam aktivuje tato centra ještě více. Nyní nemluvíme o malé radosti, ale o radosti obrovské. Je to hlavně příval dopaminu a oxytocinu, který je největší, nejtučnější neurologickou odměnou, kterou můžeme jako žena získat (kromě orgasmu).

 

Příval dopaminu a oxytocinu způsobený tím, že jsou v kontaktu s ostatními a povídají si, udržuje jejich motivaci vyhledávat důvěrné vztahy. Nevědí však, že je to jejich specificky dívčí pohled na svět. Většina kluků nesdílí tuto silnou touhu po verbálním kontaktu, a tak pokusy o důvěrné rozhovory se svými mužskými vrstevníky mohou přinést zklamání. Holky, které očekávají, že si s nimi jejich kluk bude povídat, jako to dělá jejich kamarádka, zažijí velké překvapení.

Tento rozdíl může být také hlavním důvodem zklamání, které ženy cítí po celý život se svými stálými partnery – to, že není společenský a že nikterak netouží po dlouhých hovorech. Ale není to jeho chyba. Když je mladý muž v pubertě, jeho hladina testosteronu začíná stoupat a on se „vytratí dospívat“.

 

Proč začnou být původně komunikativní chlapci tak nemluvní a skoupí na slovo (až to hraničí s autismem), když přijdou do puberty? Jejich nárůst hladiny testosteronu z varlat „marinuje“ jejich chlapecký mozek. Bylo prokázáno, že testosteron snižuje zájem o mluvení a socializaci – výjimkou je sport a snaha o sex.

 

Studie ukazují, že dívky jsou motivovány – na molekulární a neurologické úrovni – uklidňovat konflikty, ba dokonce se jim vyhýbat.

 

Ženský mozek má daleko negativnější poplašné reakce než mužský. Muži si mezilidské spory a soupeření často užívají, dokonce je to posílí. 

 

Mužská hrdost pochází více ze schopnosti udržovat si nezávislost, zatímco ta ženská ze schopnosti udržovat důvěrné vztahy s ostatními.

 

Donedávna se předpokládalo, že všichni lidé reagují na stres stylem „útěk nebo boj“, což je chování popsané W.B. Cannonem v roce 1932. Teorie říká, že člověk pod tlakem nebo v ohrožení napadne zdroj ohrožení, pokud má reálnou šanci, že by vyhrál. V opačném případě by z této nebezpečné situace utekl. Profesor psychologie z UCLA (University of Kalifornia, Los Angeles) Shelley Tailor tvrdí, že jde ve skutečnosti spíše o typickou reakci mužů na stres.

 

Ženy v situaci, kdy mají na výběr „útěk nebo boj“, mají schopnost reagovat tak, že ochrání jak sebe, tak děti na nich závislé.

 

Jedna studie ukázala, že ve věku devíti let má během spánku chlapecký a dívčí mozek naprosto stejné vlny. Od dvanácti let se mozkové vlny dívek posunuly o 37% oproti těm chlapeckým.
Ženský mozek dospívá v průměru o dva až tři roky dříve než mužský.

 

Nejzjevnější cyklus řízený estrogenem je cyklus menstruační. První den, kdy mladá dívka dostane menstruaci, může být vzrušující a úžasný. Je to moment hodný oslavy, protože menstruační cyklus každý měsíc obnovuje a dobíjí baterie určitých částí dívčího mozku. Estrogen slouží buňkám jako hnojivo – probouzí dívčin mozek, stejně jako způsobuje to, že je běhm prvních dvou týdnů společensky uvolněnější. 25 % spojů v hipokampu vznikne mezi prvním a druhým týdnem (v tzv. estrogenové fázi), a to činí mozek poněkud bystřejším. Jeho funkce jsou o něco lepší. Máme jasnější hlavu a více si pamatujeme. Myslí nám to rychleji a svižněji. Avšak potom, kolem čtrnáctého dne – během ovulace, začnou vaječníky produkovat progesteron, který převrací účinky estrogenu a na nově vytvořené spoje v hipokampu působí spíše jako herbicid. Během posledních dvou týdnů cyklu progesteron způsobí, že se mozek nejdříve zklidní, ale později začne být čím dál více podrážděný, méně soustředěný a zpomalenější.

 

V posledních několika dnech menstruačního cyklu, když progesteron prudce klesne, jeho zklidňující účinek neočekávaně ustoupí a zanechá mozek chvilkově zmatený, přetížený a podrážděný. Mnoho žen říká, že právě před začátkem menstruace se snáze rozpláčou a jsou často mrzuté, přetažené, agresivní, oponující, zaujaté, nebo mají dokonce pocit beznaděje a deprese. Na mé klinice tomuto období pracovně říkáme „dny pláče nad reklamou na psí žrádlo“.

 

Výkon mozku může u některých žen kolísat zároveň s hormonálními změnami během jejího menstruačního cyklu. Jedna z nejcitlivějších částí mozku na estrogen – hipokampus – je hlavní převodní stanicí pro zpracování paměti na slova. To by mohlo být logické vysvětlení zvýšené verbální schopnosti během období, kdy je hladina estrogenu nejvyšší (což je druhý týden cyklu). Často si s mými studentkami děláme legraci, že by měly ústní zkoušky dělat dvanáctý den svého cyklu, kdy jsou na vrcholu svých verbálních schopností. Možná by totéž mělo platit pro náctileté dívky a přijímačky na školu nebo pro manželky, které chtějí vyhrát v hádce nad svým manželem.

 

Dívčí emoční centra se v pubertě stávají velmi citlivými. V prefrontální kůře, řídícím centru emocí a impulsů, vyrašilo do dvanáctého roku věku mnohem více buněk, ale spoje jsou stále slabé a nezralé. Následkem toho se nálada náctiletých dívek mění, protože část silnějších citových vzruchů, které proudí z amygdaly, je  prudší a dramatičtější. Prefrontální kůra náctileté dívky je jako starý modem, který dostává signály z širokopásmového kabelu. Není schopen zvládnout zpracovat vzrůstající počet zpráv z amygdaly, a proto je často přetížený. Teenageři často dostanou nápad a ztotožní se s ním, aniž by počítali s následky. Jsou pak samozřejmě naštvaní na autoritu, která chce jejich nutkání zabránit.

 

Prefrontální kůra náctiletých dívek dokáže fungovat normálně, není-li pod tlakem a má-li dobrý týden menstruačního cyklu. V této době může mít dívka schopnost úsudku odpovídající jejímu věku. Ale jakmile se během premenstruační fáze objeví nějaká stresová situace, zklamání nebo špatná známka, může to vykolejit prefrontální kůru, spustit přehnanou citovou reakci a nezvladatelné chování (ječení, práskání dveřmi…).

 

Zklidnit rozpálenou amygdalu v dívčím mozku se může ukázat jako nelehký úkol. Mnoho dívek, dostane-li se do stresu, hledá řešení v drogách, alkoholu a jídle (nebo naopak jíst přestane). Jako rodič teenagera musíme ignorovat spoustu z toho, co nám řekne.

 

Vlna hormonů dokáže jako mávnutím kouzelného proutku proměnit milé dívky na velmi protivné. Stejně tak jako sexuální soutěžení, které je mezi náctiletými dívkami silné a velmi důležité. Toto soutěžení má různá pravidla, tolik odlišná od klučičích. Dívky mají potřebu se houfovat do part, ale na druhé straně tyto party pak mezi sebou válčí.

 

Podle studií univerzity v Utahu byly v očích dotazovaných lidí nejagresivnější ty dívky, u kterých byla zjištěna vysoká hladina androgenu androstenedionu. Dobré vodítko, jak poznat, že je vaše hladina androgenu vysoká, je akné. Dívky s vysokou hladinou testosteronu a DHEA mívají také obvykle dříve sexuální styk.

Když jsou hladiny androgenů nízké, není snížená jen agresivita, ale také sexuální touha.

 

Ačkoliv mužské i ženské tělo produkuje testosteron, u mužů je jeho produkce více než desetinásobně vyšší, což znamená, že jejich sexuální touha je mnohem silnější než ženská.

  

Louann Brizendine: Proč ženy myslí tak, jak myslí a proč jednají jinak než muži (Computer Press Brno 2007)

Zdroj:
MAREK BLOG RESPEKT CZ, 3.2.2008, http://marek.blog.respekt.cz/

Azrodina_portal_250x250
11499230

Historický úspěch pro Českou republiku, český seriál #martyisdead získal cenu Emmy známou jako televizní Oscar

Mezinárodní akademie televizních umění a věd dnes vyhlásila v New Yorku internetový seriál #martyisdead jako vítěze mezinárodní ceny Emmy. Stalo se tak v průběhu slavnostního ceremoniálu 48. ročníku International Emmy Awards, který se letos poprvé konal online. Seriál o aktuálním tématu kyberšikany se stal historicky prvním českým seriálem, který získal tuto prestižní cenu. Emmy v kategorii krátkých seriálů převzali během online přenosu producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer. Spoluproducentem je i Jakub Koštál, režisérem Pavel Soukup.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05