Asekol_cervene_k_965x100px__04

HLADOVĚNÍ PŘI REDUKCI HMOTNOSTI

Autor: odpověď - Jan Kollin

DOTAZ Z PORADNY - Chtěla bych se zeptat, jak často by měl správně dospělý člověk jíst, když si chce udržet nebo redukovat hmotnost. Slyšela jsem, že hladovění vyvolává spíš opačný efekt. Je to pravda?


Vytvoření pevných mantinelů při stravování během dne je aflou a omegou k dosažení celkového zlepšení zdravotního stavu. Není asi příliš nutné zdůrazňovat současný trend, kdy většina lidí kvůli maximální úspoře času využívá některou z forem rychlého občerstvení. Typickým jevem je hladovění v průběhu dne a večerní dojídání stravovacího dluhu. Jako zdroj energie začne tělo využívat svalovou tkáň – dochází tak k trávení svalů. Tukové zásoby v tomto trávicím mechanismu přicházejí na řadu až jako poslední. K využití energie z tukové tkáně by došlo jen v případě, že byste hladověli několik dní. Metabolismus si na tento nárazový systém výživy zvykne a zpomalí se. Jakmile lidé sní večer větší objem jídla a snaží se tak nahradit denní deficit, přirozená reakce organismu velí uložit přijatou energii ve formě tuků („na horší časy“). Pokud se tímto nepravidelným způsobem stravuje člověk dlouhou dobu, dojde ke znatelnému nepoměru mezi svalovou hmotou a tukovou tkání. Procentuální zastoupení tuků bude zkrátka vyšší a podíl svalů na složení těla menší.

Lidé se často ptají, kolikrát denně by tedy z hlediska zásad zdravé výživy měli jíst? Často se udává údaj 6x denně. U mužů postačí 5x a u žen 4 – 5x. Důležitá je hlavně snídaně, která nastartuje celý metabolismus!

Z hlediska správného rozložení výživových látek se doporučuje, aby sacharidy tvořili zhruba 60%, bílkoviny 25% a tuky  15% denního příjmu energie. Vhodným zdrojem bílkovin je např. kuřecí maso, jogurty, sýr, vaječný bílek, vhodným zdrojem sacharidů je rýže, celozrnné rohlíky, špagety, ovoce a zelenina.

Optimální výše denního kalorického příjmu je naprosto individuální. Tabulky, které mívají lidé k dispozici jsou jen orientačního charakteru (např. u dělnických profesí je to zhruba 4500 kcal, u učitelů 3700 kcal). Průměrný kalorický příjem nesportovce by měl být přibližně mezi 3000 – 3600 kcal, u žen 2200 – 2800 kcal. U sportovců, byť jen amatérských, kteří mají pravidelný trénink, jsou tyto hodnoty denního kalorického příjmu vyšší.


Na vaše dotazy odpovídají studenti pod odborným vedením Mgr. Evy Nechlebové a PhDr. Markéty Šauerové z Vysoké školy tělesné výchovy a sportu PALESTRA, www.palestra.cz 

Zdroj:
AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, 13.3.2008, www.azrodina.cz

Radek_banga_-_v_prodeji_250x250
Aperio_linka_pro_mamy_a_taty

POTŘEBUJE VAŠE DÍTĚ NEBO (SKORO) DOSPĚLÁK (10 - 26 LET) TROCHU NAKOPNOUT?

Samozřejmě to myslíme v dobrém :-) Nemá moc kamarády? Navazuje hůř vztahy? Těžko vychází s okolím? Je pořád na mobilu nebo pc? Škola je problém? Nechce se mu do práce? Něčím se trápí, něco se mu nedaří, nezvládá? V něčem lítá? Přemýšlíte co s ním, jak mu pomoct? Darujte mu vstupenku na KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! ON-LINE (s RADKEM BANGOU). Mimořádná možnost již tuto sobotu od 16.00 hod.

Dětské hodinky s GPS zajistí neustálý rodičovský dohled

Chcete mít přehled o svých dětech, ale současně je nechcete ztrapňovat před kamarády častými telefonáty nebo SMS zprávami? Jste jako na trní, když přijdou domů až o hodinu později, než bylo původně domluveno – a vymlouvají se, že se vybila baterie mobilu nebo že zvonění nebylo slyšet dost hlasitě? Přesně pro vás je tu efektivní řešení, které bude děti bavit a nabídne i pestrou paletu doplňkových funkcí. O co tedy přesně jde?

JUDr. ROMANA LUŽNÁ - ADVOKÁTKA

Poskytuje právní poradenství zejména v oblasti NEMOVITOSTÍ (převody bytů, domů, pozemků, zřizování věcných břemen, zástavních práv, řešení podílového spoluvlastnictví atd.) a RODINNÉHO PRÁVA (rozvodové řízení, úprava péče o nezletilé děti, úprava vyživovací povinnosti, vymáhání dlužného výživného, spory o určení otcovství).

CHYTRÝ TELEFON PRO CHYTRÉ DĚTI. JAK VYBRAT MOBIL PRO DÍTĚ NEJEN ZA VYSVĚDČENÍ?

Dnes bychom asi těžko našli dítě, které nechce mobil. Pokud tedy hledáte praktický a užitečný dárek, který udělá dítěti i radost, nový telefon je určitě dobrá volba. Jaký mobil ale vybrat? Inspirujte se tipy na telefony pro děti každého věku. Všechny uvedené modely jsou aktuálně dostupné v síti prodejen Mobil Pohotovost. Můžete tu nejen koupit nový mobil, ale i prodat starý, takže docílíte unikátní ceny.

Kde dělají zájemci o půjčky chybu? To vám vysvětlí Petr z portálu Bezvamoney.cz

Mnoho finančních problémů si dlužníci způsobí sami tím, že si půjčují bez rozmyslu. Další komplikací je nízká finanční gramotnost a nedostatečné využívání informačních článků specializujících se na oblast půjček. Nejenom tyto informace, ale i další důležité souvislosti vám prozradí Petr z Bezvamoney.cz.

Předsevzetí pro nový rok? Pojďme jíst zdravě, pojďme jíst BIO!

„Nepřejídat se, a když už si zahřešit, tak něčím opravdu kvalitním.“ Poznáváte se v tomto novoročním předsevzetí? Začněte nový rok zdravě a dejte si záležet na tom, co vy i vaše rodina jíte.

Jak zvládnout náročnou péči o seniora?

Přesvědčení, že senioři, kteří se o sebe nejsou schopni naplno sami postarat, patří do ústavů, je už naštěstí na ústupu. Příbuzní se snaží stále více, aby staří lidé mohli co nejdéle zůstat v domácím prostředí. Toto rozhodnutí s sebou však nese spoustu překážek.

SPÁNEK TEENAGERŮ

Spánkem stráví každý z nás asi 24 let, což odpovídá zhruba třetině našeho života. Kvalitní a dostatečný spánek tvoří nezbytnou podmínku zdraví, a to jak fyzického, tak duševního. Ovlivňuje funkci mozku i hladinu hormonů, které se podílí na chuti k jídlu a soustředění, snižuje pravděpodobnost depresí i sebevražedných sklonů. Dospělý člověk potřebuje v průměru osm hodin, u dětí a teenagerů však regenerace trvá delší dobu.

Padání vlasů a vlivy, které ho mohou způsobit

Po každém umytí vlasů vám jich vypadnou cca tři stovky. Zdá se vám to mnoho? Není potřeba se zneklidňovat – zdravý člověk má na hlavě kolem sto tisíc vlasů! Co ale dělat, pokud zjistíte, že vám vlasy ubývají rychlejším tempem než by měly?

STAN PRO DOVOLENOU S DÍTĚTEM? COLEMAN® Blackout Bedroom®

Jezdíte běžně na dovolenou pod stan a nejste si jisti, jestli to zvládnete i s dítětem? Rozhodli jste se nově zažít trochu dobrodružství, vyrazit s nejmladším členem rodiny někam do kempu a hledáte vhodný model stanu? Otestovali jsme ho za vás. Stany COLEMAN® Blackout Bedroom® na rodiny s dětmi myslí.

VÍTE, CO MŮŽETE UDĚLAT PRO BEZPEČÍ DĚTÍ NA INTERNETU?

Děti používají digitální technologie a internet čím dál častěji už od útlého věku. V České republice v současnosti téměř každé dítě od určitého věku používá zařízení, které je připojeno k internetu. Rodiče se tak musí vypořádat s novými situacemi, které spadají do takzvaného „digitálního rodičovství“. Rodiče by měli zvážit, jaká pozitiva a negativa s sebou přináší digitální zařízení v rukou dětí, především pak kolik času s nimi mají trávit, jak je kontrolovat a jak zajistit jejich internetovou bezpečnost.

JAKÁ JE ZDRAVÁ ŽIDLE PRO ŠKOLÁKA?

Dotaz: V současnosti zařizujeme dětský pokojík. Starší dceři bude sedm let, a tak bychom jí rádi pořídili vhodné sezení, kde si bude psát úkoly, malovat si a věnovat se dalším činnostem. Můžete nám poradit, kde bychom sehnali pracovní židli, která jí zajistí zdravé sezení a zároveň s ní nějaký ten rok poroste? Ludmila Márová, Jihlava

JAK UPÉCT MAKRONKY?

Upéct tohle výborné cukroví vůbec není lehké, a tak jsem se rozhodla absolvovat další kurz v rámci Gourmet Academy MAKRONKY S EDITOU. Kurzy s Editou Paulusovou se mi líbí čím dál víc, Edita je neskutečná profesionálka a zároveň se vůbec nestydí přiznat, že někdy něco zkrátka nevyjde i jí. Makronky jsou totiž zapeklitým dezertem i pro zkušené cukrářky. Konečný výsledek může ovlivnit takřka cokoli – typ mandlové mouky, vajíčka, vlhkost vzduchu, místo kde makronky schnou, atd. Nám se ale povedly!

Asekol_cervene_k_200x600px__03
V děloze světa, Markéta Kotková - malířka intuitivních obrazů, tel.: 724 341 359