MEZI MÁMOU A TÁTOU

Autor: Pavla Kubálková

Letos to bude deset let, kdy si rodiče mohou zažádat po rozvodu o střídavou péči o dítě.

Pátky bývají pro jedenáctiletého Tomáše Soukeníka z Prahy ve znamení stěhování. Po rozvodu se jeho rodiče u soudu domluvili na střídavé výchově. Čtrnáct dnů žije Tomáš u otce, čtrnáct dnů u matky. Tak se to střídá už přes pět let. Na to, že má všechno dvakrát, si už zvykl. „Je to dobrý, hlavně že se rodiče nehádají,“ komentuje svou situaci Tomáš.
Dvakrát má úplně všechno. Když mu končí čtrnáctidenní pobyt u otce, sbalí si pouze učení. Nic jiného nepotřebuje. Ze začátku se rodiče o Tomáše střídali po týdnu. To však byla krátká doba, takže ji prodloužili na dva týdny. I to by se mohlo za čas změnit. Delší pobyt u obou rodičů by uvítal i Tomáš. „Vždycky když už si u jednoho z nich zase zvyknu, tak mi to končí a jdu k tomu druhému. Měsíc by byl fajn, mohl bych se víc zabydlet,“ řekl.
Střídavou výchovu si pochvaluje i Tomášův otec Jan. Těší ho hlavně to, že se může na výchově syna přímo podílet. „Samozřejmě, že to není úplně ideální řešení, ale v situaci, kdy se dva lidé rozvedou, tak je určitě nejlepší. Jak pro rodiče, tak pro dítě,“ myslí si Jan Soukeník.
Připouští však, že má střídavá výchova i několik nevýhod. Třeba když chce jít se synem na fotbalový zápas, ale on je právě u matky. Všechno, co s ním chce dělat, musí plánovat jen na čtrnáct dní, kdy ho má u sebe. O dítě se pravidelně střídají na Vánoce, Velikonoce, o jarních a podzimních prázdninách. O letních prázdninách je Tomáš měsíc s matkou a druhý měsíc s otcem.
Stejně jako mají Soukeníkovi rozděleny týdny, kdy má kdo z nich syna u sebe, mají rozdělené i to, kdo za něj co platí. „První půlrok platím všechny jeho školní výdaje já, další půlrok exmanželka. Stejné je to například i s tramvajenkou,“ vysvětlil. Oběma rodičům tak odpadla starost s placením alimentů.

Stereotypní soudy

Pojem střídavá výchova se pomalu dostává do povědomí stále víc rodičů. Zatím není běžnou záležitostí, že by se na ni oba manželé dohodli nebo že by jim ji soudy nařídily. Částečně je to proto, že zákon s touto možností začal počítat až v roce 1998. Letos to tedy bude deset let, kdy si o střídavou výchovu mohou rodiče u soudu zažádat. A rozvedených rodičů, kteří se o výchovu dítěte střídají každý rok, přibývá. Zatímco v roce 2000 svěřily soudy dítě do střídavé péče rodičům ve 174 případech, v loňském roce soudy takto rozhodly už 599krát.
„Je dobře, že případů přibývá, ale stále je to jen malý zlomek,“ říká Luboš Patera ze sdružení Spravedlnost dětem.
A důvod?
Podle Patery je problém v soudcích, kteří střídavou výchovu neradi nařizují. „Bojí se, že by to změnilo dlouho zažité stereotypy. Podobné změny zvyklostí u nás nejsou totiž moc populární,“ myslí si Patera.
Ve střídavé výchově vidí výhody i Jiří Fiala ze sdružení K213, které mimo jiné tuto výchovu prosazuje. Za největší úspěch považuje, že dítě zůstává v pravidelném kontaktu s matkou i s otcem. Oba se podílejí na výchově stejnou měrou. „Dítěti nehrozí, že jednoho z rodičů, převážně otce, vídá jednou za měsíc, tak jak nařídí soud, když svěří dítě do péče matky. Odpadá i placení alimentů, protože se rodiče o dítě starají rovnoměrně,“ dodal Fiala.
Jenomže soudy to nevidí tak jednoduše. Ne každý rodič na střídavou výchovu přistoupí. Přes devadesát procent rodičů, převážně matek, chce po rozvodu svěřit dítě výhradně do své péče. A soudy možnost, že by rodičům „střídavku“ nařídily, moc často nevyužívají. „Vychází to z našich kulturně sociálních tradic. Stále u nás platí, že žena, která u sebe nemá po rozvodu dítě, zklamala jako matka. Už desítky let, kdy je u nás rozvod běžnou záležitostí, pečovaly o děti hlavně ženy. A bude dalších několik desítek let trvat, než se to změní,“ řekl prezident Soudcovské unie Jaromír Jirsa.

Aby dítě netrpělo

I tento model výchovy má však své nevýhody. Na ty upozorňují psychologové a odborníci. Ne každé dítě totiž časté stěhování od jednoho rodiče ke druhému zvládne. Pro některé může být stálé stěhování natolik nepříjemné, že se uzavře do sebe a může to vztahy mezi ním a rodiči narušit.
„Před každým rozhodnutím o této výchově by mělo být dítě prohlédnuto psychologem. Ten by měl určit, zda dítě časté přesuny zvládne a nebude z nich nešťastné,“ soudí Zuzana Baudyšová z Nadace Naše dítě. Pokud je dítě starší, měl by soudy automaticky zajímat i jeho názor. Špatné by podle ní bylo to, kdyby dítě muselo stejně jako domovy střídat například i školy. Přesto je podle Baudyšové varianta, kdy se rodiče o péči o dítě po rozvodu podělí, správná. „Určitě lepší, než když dítě jednoho z rodičů nevídá, nebo jen občas,“ dodala.
To však není jediná věc, která odborníky u tohoto modelu porozvodové výchovy dětí trápí. Například soudům vyčítají, že o budoucnosti dětí rozhodují jen podle aktuálního stavu. Nezajímá je tolik budoucnost a zda bude zvolený model výchovy vyhovovat dětem. „Soudy by měly dávat střídavou výchovu častěji. Ale jen za předpokladu, že když se po několika měsících ukáže, že ji dítě špatně snáší, soud své rozhodnutí změní,“ řekla Kristýna Kotalová, která má na ministerstvu práce a sociálních věcí na starosti rodinnou problematiku. Řešením by bylo, kdyby na to, jak dítě časté stěhování zvládá, dohlížel zpočátku kurátor. A třeba po třech měsících by se všichni opět sešli u soudu, který by buď své rozhodnutí přehodnotil, nebo naopak potvrdil.

Nová máma – macecha

Oba rodiče jedenáctiletého Tomáše Soukeníka mají nové partnery. S oběma Tomáš vychází dobře, možná i proto, že nemají další děti. To je také nejčastější riziko, že dítě střídavou výchovu nezvládne. „Nejhorší pověst mají macechy. Děti si k nim často těžce hledají cestu a lehké to není ani pro nevlastní matky. Svůj život a plány musí podřizovat tomu, kdy u nich bydlí dítě partnera. A když mají své děti, nedokážou brát partnerovu dceru či syna rovnocenně,“ vysvětlil psycholog Miloš Kajuk. Přikláněl by se k tomu, aby soud rodinám po rozvodu nařídil terapii. A té by se povinně účastnili i noví partneři obou rodičů.
Případné nesoulady s novými partnery vyřešili trochu neobvykle před pěti lety manželé Kvasničkovi z Brna. Jejich dvě dcery se nikam nestěhují. Bydlí pořád ve svém bytě, na který jsou zvyklé. Každý měsíc se místo nich stěhují rodiče. Otec si našel svůj byt, matka žije s partnerem. Dívky mají svůj stálý domov a rozvod rodičů je téměř nepoznamenal.
To však v Česku není běžné. Ve většině případů se musí děti přizpůsobit svým rodičům a musí si zvykat na dva domovy. I přes nevýhody je podle odborníků pro velkou část rodin tento model lepším řešením než výhradní péče jednoho z rodičů.
Ve Spojených státech byla střídavá péče uvedena do soudní praxe o deset let dříve než u nás. Zatím však není běžné, že by tuto variantu soudy dávaly často. Zhruba 83 procent dětí svěřují americké soudy do výchovy matky. Zkušenosti se společnou výchovou mají už řadu let i v Izraeli. Ale ani tady není samozřejmostí, že by se rodiče na této variantě domluvili. Na pravidelném střídání se ročně shodne zhruba stejný počet rozvedených rodin jako u nás.
Velkou popularitu má však střídavá výchova například ve Skandinávii, Francii či Německu. Podle nedávného norského výzkumu si čtyři z pěti rodičů myslí, že společná výchova funguje dobře pro jejich dítě i pro ně samé.
Na stejný názor si v Česku budeme muset ještě počkat.

Zdroj:

MF DNES, 17.3.2008, www.idnes.cz


Související odkazy:

 

Azrodina_portal_250x250
11499230

Historický úspěch pro Českou republiku, český seriál #martyisdead získal cenu Emmy známou jako televizní Oscar

Mezinárodní akademie televizních umění a věd dnes vyhlásila v New Yorku internetový seriál #martyisdead jako vítěze mezinárodní ceny Emmy. Stalo se tak v průběhu slavnostního ceremoniálu 48. ročníku International Emmy Awards, který se letos poprvé konal online. Seriál o aktuálním tématu kyberšikany se stal historicky prvním českým seriálem, který získal tuto prestižní cenu. Emmy v kategorii krátkých seriálů převzali během online přenosu producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer. Spoluproducentem je i Jakub Koštál, režisérem Pavel Soukup.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05