CO JÍST, KDYŽ MÁTE VYSOKÝ KREVNÍ TLAK

Autor: Šárka Škachová

Vysoký krevní tlak (=hypertenze) bývá nazýván "tichým vrahem" a je odpovědný za velkou část srdečních problémů. Nemocný se zpravidla cítí dobře. Ve většině případů vůbec neví, že se v jeho organismu děje něco špatného, dokud se neobjeví vážné komplikace.

Co_jist_vysoky_tlak_normal

Je-li krevní tlak příliš vysoký, musí srdce pracovat usilovněji, aby dodalo dostatek krve, a tím i kyslíku, do orgánů a tkání v těle. To klade na srdce a cévy veliké nároky. Vysoký krevní tlak je hlavním rizikovým faktorem při postižení mozkovou mrtvicí, při vzniku infarktu myokardu a srdečně-cévních chorob.


TIP!

WWW.LEKARNA.CZ 

VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY VHODNÉ K PODŮRNÉ LÉČBĚ VYSOKÉHO KREVNÍHO TLAKU


Léčivé účinky potravin

Od počátku padesátých let minulého století jsou zveřejňovány studie potvrzující vztah mezi solením a vysokým krevním tlakem. Někteří odborníci ale považují hypertenzi za nemoc vyvolanou více nedostatkem vápníku než častěji udávaným nadbytkem sodíku. Je však jisté, že nadbytek soli může již existující vysoký krevní tlak ještě zvýšit a vyvolat následně komplikace jako mrtvici, srdeční infarkt nebo selhání ledvin. Ale jen dlouhodobé omezení soli může přinést uspokojivé výsledky.

U mnoha potravin se zjistilo, že pomáhají snižovat krevní tlak. Patří k nim i sója a její produkty, které obsahují velké množství potřebných látek.

Pravidelná konzumace obilných vloček pomáhá snižovat krevní tlak a také příznivě působí při některých nemocech srdce a po infarktu.

Zázračný elixír, který se doporučuje užívat při vysokém krevním tlaku, je čerstvá šťáva z červené řepy smíchaná s medem.

Celer je skutečný poklad, který v mnoha směrech příznivě ovlivňuje lidský organismus. Všichni pacienti s vysokým krevním tlakem by měli co nejčastěji konzumovat celer, který má silné účinky proti hypertenzi.

Okurka, popřípadě okurková šťáva, při pravidelném užívání pomáhá snižovat krevní tlak.

Cibule snižuje vysoký krevní tlak a obsah tuku v krvi, navíc rozpouští krevní sraženiny. Proto je skvělým prostředkem proti srdečnímu infarktu.

V Řecku se vysoký krevní tlak již tisíce let úspěšně léčí zvýšenou konzumací česneku. I pro nás je česnek snadno dostupný. Pravidelné užívání česneku přináší výrazné a často naprosto uspokojivé snížení tlaku. Za rozumnou dávku se uvádí 1 stroužek na osobu a den nebo po 2-3 týdny 1-2 stroužky česneku s týdenní přestávkou.

Nemocným s vysokým krevním tlakem jsou doporučovány grapefruity, neboť je v nich mnoho draslíku, který působí proti hypertenzi. Při skladování vydrží grapefruity podstatně déle než ostatní citrusové plody a přitom neztrácejí chuťové ani nutriční složky.

I skromná jablka si určitě zaslouží více pozornosti. Snižují krevní tlak. Vědci prestižní univerzity v Yale uvádějí, že ke snížení krevního tlaku stačí k jablkům čichat. Vůně jablka má prý uklidňující účinky, což následně snižuje krevní tlak.

Do čela potravin určených osobám trpícím vysokým krevním tlakem patří banány s velkým množstvím důležitého draslíku. Jeden banán obsahuje dostatečné denní množství draslíku, potřebné k udržení normálního krevního tlaku a funkce srdce.

Včelí med není jen chutným sladidlem do čaje, ale i potravinou s léčivým účinkem. Kromě hodnotných minerálních látek obsahuje i enzymy, např. acetylcholin, snižující krevní tlak.

Léčivé účinky vitaminů, minerálů a dalších látek

Některé vitaminy mohou pomáhat pacientům s hypertenzí. Především to jsou vitamin E a vitamin B3. Kromě snižování krevního tlaku dokáží snižovat i hladinu cholesterolu.

Vápník, jehož důležitost pro zdravé kosti a zuby je všeobecně známá dosahuje stejné slávy i jako látka snižující krevní tlak. Z některých studií vyplývá, že pokud se v mladším věku konzumuje dostatek potravin s obsahem vápníku, může být společně s dalšími vhodnými zdravotními návyky účinnou zbraní proti vysokému tlaku v pozdějším věku. Dostatečný příjem vápníku chrání před vznikem hypertenze a před bolestmi páteře. Rostlinné zdroje (mák, sója, listová zelenina, mrkev, petržel, sušené fíky, mandle) mají větší obsah vápníku než mléko.

Také draslík je mocný ochránce před vysokým tlakem. Řada studií shodně prokazuje, že lidé, jejichž potrava obsahuje hodně draslíku, mají nižší krevní tlak než ti, kteří ho v potravě mají málo. Pokud zvýšíte množství draslíku ve stravě, můžete snížit množství léků nutných ke snížení vysokého krevního tlaku. Draslík působí přímo na cévy a roztahuje je, čímž snižuje krevní tlak. (Draslík obsahuje čerstvá zelenina a ovoce, například brambory, banány, meruňky a pomeranče - pozn.red.)

"Srdeční" minerál hořčík se také účinně spolupodílí na snižování krevního tlaku. Tento prvek, nezbytný jako prostředek proti stárnutí, je obsažen v mnoha potravinách. Mějte tedy na paměti, že proti vysokému tlaku musíte jíst potraviny se zvýšeným obsahem hořčíku. (je to např.: kakao, sója, fazole, mák, oříšky lískové, kešu, mořské plody, vločky - pozn.red.)

Léčivá látka rutin s ostatními bioflavonoidy se doporučuje při vysokém krevním tlaku a ateroskleróze. Velké množství rutinu nám dodá pohanka. Účinný efekt této látky se zvyšuje vitaminem C, proto je vhodné k pohance konzumovat syrovou zeleninu.

Babiččina pohanková kaše

200g pohanky, 300 ml mléka nebo 150ml mléka a 150ml vody, špetka soli, trochu másla, cukr, mletá skořice

Pohanku vsypeme do osoleného vroucího mléka nebo mléka s vodou, dobře zamícháme, odstavíme z ohně a necháme dojít pod peřinou. Vařením se totiž množství nejcennějších látek - rutinu a vitaminů - snižuje. Porce kaše pokapeme rozehřátým máslem a posypeme skořicí a cukrem. Jindy můžeme do pohanky vmíchat osmaženou cibulku, podušené houby nebo brynzu.

Rady na závěr 

Úprava stravy! Omezení konzumace tuků, zejména živočišných, by mělo mít vliv na snížení vysokého tlaku. Vyhýbejte se také příliš sladkým pokrmům, zákuskům a slazeným nápojům. Pozor na kofein a alkohol! Omezte pití kávy, všech kofeinových nápojů a alkoholu, neboť mnohé studie potvrzují, že mají vliv na zvýšení krevního tlaku.

Pokud máte nadváhu, hubněte! Máte-li nadváhu, neexistuje účinnější cesta, jak snížit krevní tlak.

Nezapomínejte na pohyb! Cvičení i relaxační techniky jsou ověřené způsoby, jak snížit rizika všech cévních a srdečních onemocnění.

www.gurmanka.cz


DIETA PŘI HYPERTENZI

Charakteristika:

Dieta pří hypertenzi by měla být neslaná nebo alespoň s omezením soli.
Je důležitá volba vhodných potravin.

Technologická úprava:
- pokrmy připravujeme bez NaCl (kuchyňské soli)
- neslanou chuť zastíráme zeleninou, povolenými druhy koření
- volíme sladkokyselou chuť
- kořeníme zelenými natěmi (pažitka, petrželka, nať z celeru a petržele,kopr)
- maso opékáme nasucho
- podléváme vývarem

Zvlášť nevhodné potraviny, pokrmy, nápoje:

- všechny potraviny, při jejichž výrobě a zpracování byla použita NaCl

Maso:
- tučná, smažená, uzená, nakládaná
- všechny uzeniny
- husa, kachna, zvěřina
- konzervy, sardinky, očka, kaviár
- vnitřnosti
- šunka

Tuky:
- sádlo, slanina, škvarky, lůj
- ztužené a přepalované tuky

Nápoje:
- alkoholické nápoje
- silná káva a kakao, čokoláda

Dis. Hana Vránová, Nemocnice Na Homolce, http://www.homolka.cz/


Zdroj:

CO JÍST, KDYŽ MÁTE VYSKOKÝ KREVNÍ TLAK - http://dolcevita.blog.cz/, 14.11.2006(čerpáno z praktického domácího lékaře J. Mandžukové); na AZ RODINA.cz zveřejněno 6.10.2008

Aktualizováno 24.4.2009 (Dieta při hypertenzi)

Amylon_1_novinky250
Banner-250x250-darek
Jablíčko, Markéta Kotková - malířka intuitivních obrazů

FIRMA AMYLON, A. S., JEDEN Z TRADIČNÍCH ČESKÝCH VÝROBCŮ POTRAVINÁŘSKÝCH VÝROBKŮ, SLAVÍ LETOS JIŽ 100 LET SVÉ HISTORIE

Amylon celou tuto dobu pomáhá a ulehčuje práci ženám, které při vaření a pečení preferují kvalitní výrobky, mužům, kteří nechtějí v kuchyni trávit mnoho času a hlavně výborně prospívá chuťovým buňkám dětí i dospělých. Pro Amylon je velice důležitá kvalita použitých surovin, proto si převážnou většinu z nich sám pěstuje i zpracovává. Amylon neustále vyvíjí nové produkty pro moderní kuchyni a zaměřuje se hlavně na české hospodyňky.

KVALITNÍ BIOPRODUKTY I PRO BEZLEPKOVOU DIETU

Obchodní společnost PRO-BIO, s.r.o. zahájila rekonstrukci nové balírny pro bezlepkové potraviny.

BIOLINIE Ječné lívance - nejlepší Česká biopotravina roku 2011 v kategorii biovýrobky pro gastronomii

Také letošní ročník soutěže Česká biopotravina roku udělil kromě hlavní ceny i ceny pro vítěze jednotlivých produktových kategorií. Nejlepším českým biovýrobkem pro gastronomii se staly BIOLINIE Ječné lívance obchodní společnosti PRO-BIO, s.r.o.

KLUB HAMÁNEK

Hamánek, tradiční výrobce kojenecké výživy v České republice, právě spustil svůj klub – klub Hamánek. Přináší tak další výhody pro jeho zákazníky. Na jednom místě se tak můžete dozvědět mnoho zajímavostí, aktualit, ale také diskutovat s odborníky.

ZDRAVÁ SNÍDANĚ PRO CELOU RODINU

Mnoho rodičů často řeší otázku, jaké potraviny připravit ráno svým potomkům, aby se po celé dopoledne cítili dobře a měli dostatek energie.

KRMENÍ LAHVIČKOU - AVENT

Kojení znamená pro vaše miminko nejlepší začátek života. V případech, kdy není kojení z určitých důvodů možné, přichází na řadu antikolikový dudlík AVENT.

Slevomat_jidlo