Bata_slevy

KTERÁ MOUKA JE ZDRAVÁ?

Autor: Hana Zemanová

Co vlastně znamená pojem "bílá mouka"? Bývá často označována za nezdravou a obecně se moc nedoporučuje, ale která mouka je tedy ta správná? Proč a jak používat mouky celozrnné?

Zdrava_mouka_normal

Foto: Klárka - archiv Markéty Wiesnerové, vyrobeno ve Fotostudiu Věry Zlevorové, http://www.babyphoto.cz/


TIP! SUPER POMOCNÍK DO KUCHYNĚ ZA DOBROU CENU


Pro pochopení začnu zjednodušeným vysvětlením toho, z čeho se skládá obilné zrno:

Celé zrno obsahuje 3 části:

1. obal neboli otruby - jsou zdrojem prospěšné vlákniny, obsahují i většinu kyseliny fytinové a minerálních látek ( fosfor, draslík, mangan, železo vápník hořčík).

2. moučné jádro - endosperm - je bílý vnitřek, který obsahuje nejvíce bílkovin (zejména lepek), škrob a málo živin.

3. klíček nebo zárodek na hřbetní straně zrna- obsahuje zejména zdravé tuky - tzv. nenasycené mastné kyseliny a v nich rozpuštěné vitamíny. Jsou tam také velmi kvalitní bílkoviny, vitamíny E, B, B1, B6 a enzymy. V klíčku je ukryt zdroj dalšího života, vitamín E je antioxidant, který zabranuje ničení buněk, je důležitý pro zdravou kůži i reprodukční systém

TIP! Zdravější mouky můžete koupit např. na: www.bioweb.cz

Trošku z historie mletí mouky

Po celou dlouhou historii se zrno mlelo celé, nejprve mezi dvěma kameny, pak na kamenných mlýnech poháněných zvířaty, větrem či vodou. Vždy bylo zrníčko rozemleto celé a proto obsahovalo i klíček plný zdraví prospěšných enzymů a tuků. Nenasycené mastné kyseliny (neboli oleje v klíčku) jsou velmi zdravé - bohužel se ale mohou kazit. Když se namele celozrnná mouka, tak proto omezenou trvanlivost. Oleje v klíčku žluknou během několika týdnů či měsíců podle způsobu skladování.

Po celou historii lidstva lidé celozrnnou mouku různě prosívali, aby získali bělejší mouku. Bylo to velmi pracné a proto se bělejší mouka používala jen občas na výjimečné moučníky.

Také snahou obchodníků, mlynářů ale i pekařů bylo získat mouku, která bude trvanlivější a bude mít stále stejnou kvalitu (což původně mletá mouka na kamenných mlýnech neměla).

v 19. století se začalo obilí mlít na železných, později porcelánových a dnes na ocelových mlýnech a to tak, že se zrno v mlýnu nejprve obrousilo - vnější vrstvy a klíček - tyto části se vyhodily nebo zpracovaly nejčastěji do krmení pro zvířata. Ze zrna zůstala hlavně škrobnatá část (moučné jádro), a ta se semlela na mouku - výsledkem je bílá mouka, která vydrží mnohem déle.

Bílá mouka

Bílá mouka je tedy mouka, která vzniká namletím obroušeného zrna, zbaveného klíčku a obalových částí. Ty ale obsahují nejvíce živin a mastných kyselin, čímž přišli lidé o značnou část výživové hodnoty chleba a dalších moučných potravin. Pokud se tedy říká, že obilniny jsou dobré na zažívání či pro nervovou soustavu, pak to neplatí o produktech z bílé mouky ani o bílé rýži. B vitaminy, které potřebují naše nervy nebo vláknina důležitá pro trávení, byly totiž při výrobě bílé mouky či bílé rýže odstraněny. A nejen B vitaminy....

Bílá versus celozrnná mouka

I. Pro představu: bílá mouka je oproti celozrnné ochuzena řádově o 60% vápníku, 76% železa, 85% hořčíku, 78% zinku, 77 % vitaminu B1, 80% vitaminu B2, 86% vitaminu E.

II. Celé zrno obsahuje tzv. polysacharidy neboli složité cukry, které se uvolňují do krve pomalu a postupně během celého zažívání. Díky tomu máme stálou hladinu krevního cukru. Někdy se tomu říká i tak, že k nám díky složitým cukrům putuje stálý příliv harmonické energie.

Oproti tomu jednoduché cukry z bílé mouky se vstřebává hned na počátku zažívacího traktu přímo do krve, proto se zvýší cukr v krvi najednou. V tu chvíli musí slinivka vyplavit inzulín, který zpracuje glukózu a výsledkem je kolísání hladiny cukru v krvi (stejně funguje i trávení bílého cukru) . Může to vést k vyčerpávání slinivky, k častějšímu podráždění ale i k překyselování organizmu. MUDr. Strandelová z Institutu Celostní medicíny uvádí, že důsledkem kolísání hladiny krevního cukru může být i kolísání nálad, přecitlivělost, neklid, bolesti hlavy či nespavost.

III. Problém není jen v obsahu vitaminů a minerálních látek. V obilném zrnu je vše dokonale uspořádáno a pokud ho jíme celé, dobře tepelně upravené, pak ho dokážeme dobře strávit a získáme z něj maximum živin. Je to zejména díky spoustě minerálních látek, vitamínů a zejména díky tomu, že klíček obsahuje enzymy, které jsou nutné pro naštěpení škrobu. Pokud ale jíme bílou mouku - tedy namletou škrobnatou část a chybí nám klíček s enzymy důležitými pro štěpení škrobu, pak mouku nedokonale strávíme. Do střev se nám totiž dostane příliš mnoho nenaštěpeného škrobu a lepku. Pokud to děláme velmi často a dlouho, pak nám to může škodit. Nestrávený lepek pak může poškozovat sliznici střeva a mohou se přemnožovat plísně.

Dávejte pozor na kvalitu a čerstvost celozrnné mouky

Celozrnná mouka je namleta z celého zrna. Specialistou na kvalitní celozrnné biomouky je firma PRO BIO Staré město pod Sněžníkem. Mají svůj mlýn a věnují velkou pozornost čištění zrn před mletím. Speciální stroje vytřídí zrna různě poškozená, nedozrálá či narušená - právě ty mohou obsahovat plísně nebo jiné nežádoucí látky. Nedělají to všichni mlynáři, protože se tak vyhodí i 10% zrn. Zrno se pak lehce z vrchu obrušuje, což je proces, který nahrazuje mytí - díky tomu se omezuje výskyt nežádoucích mikroorganizmů.

Po té se celé zrno mele a balí. Oproti bílé mouce obsahuje tato mouka i otruby a větší část klíčku. Klíček obsahuje přírodní oleje, které postupně žluknou. Proces žluknutí je urychlován nevhodným uskladňováním - tedy na světle a při vyšší teplotě. Jak mouka stárne, ztrácí se také určité procento enzymů a vitaminů. Proto je velmi důležité kupovat celozrnnou mouku co nejčerstvější a skladovat ji v chladu - ideálně kolem 15 stupňů. Například firma Pro Bio doporučuje skonzumovat celozrnnou mouku do 4-5 měsíců (v létě raději do 3) a proto melou často. Nechtějí mít mouku dlouho na skladu, takže se dostává rychle k zákazníkovi. Nebezpečí pak číhá u obchodníků, kteří mohou mouku skladovat dlouho a hlavně v teple. Proto si vždy ověřte datum spotřeby - čím čerstvější, tím zdravější a chuťově lepší!

Staré mouce se raději vyhýbejte a pokud by měla hořkou chuť, tak ji vyhoďte. Jakékoli žluklé či zkažené potraviny jsou toxické a to platí i třeba pro celozrnnou biomouku nebo biosemínka či biovločky, které byly dlouho vystavěny teplu a světlu. A pokud vybíráte celozrnnou mouku, kromě čerstvosti vsaďte i na kvalitu bio! Máte pak jistotu, že nebude obsahovat tolik zbytkových pesticidů (postřiků), které se rádi drží právě v obalových částech zrna.

Rozdíly v mletí celozrnné mouky

A konečně další rozdíl mezi celozrnnými moukami je ve způsobu mletí. Nejběžněji si můžete koupit mletou na válcovém mlýně - poznáte ji tak, že na sáčku většinou nic o mletí napsáno není. Naopak specialitou, kterou nabízí některé firmy je celozrnná mouka mletá na kamenném mlýně. Někteří gurmáni a odborníci na zdravou výživu považují právě tuto celozrnnou umletou na kamenném mlýně a v bio kvalitě za nejkvalitnější co do chuti, struktury i do výživných vlastností. Vyzkoušet si to můžete sami...

Domácí mlýnek

Pokud jste opravdu labužníci nebo nadšenci do zdravé výživy - nejlepší cestou je koupě domácí mlýnku na obilí, díky kterému získáte kdykoli celozrnnou mouku zaručeně čerstvou a dokonce umletou mezi kameny. Taková čerstvě umletá mouka krásně voní, skvěle chutná a jsou v ní zachovány všechny živiny i kvalitní nenasycené mastné kyseliny. A můžete si umlít jakoukoli mouku: špaldovou, žitnou, pohankovou, kamutovou, pšeničnou nebo třeba rýžovou.

Rekapitulace : Proč jíst celozrnné obiloviny

· zásobují tělo složitými cukry - polysacharidy - které uvolňují energii pozvolna a tím šetří slinivku břišní (nedochází k prudkým výkyvům hladiny krevního cukru),

· obsahují mnoho živin: sacharidy, bílkoviny, tuky - zdravé nenasycené mastné kyseliny, vitamíny, minerály (zejména B vitamíny a vitamín E, ale i hořčík, železo, zinek, draslík, vápník) a vlákninu

· jsou ideální při dietách a pomáhají předcházet obezitě - jednak obsahují minimum tuku, ale hlavně díky vláknině nadlouho zasytí.

· vláknina podporuje trávení, střevní peristaltiku, váže na sebe škodlivé látky a je skvělou prevencí proti kandidě a zácpě

· mohou chránit srdce a snižovat cholesterol

· mají nízký glykemický index a mohou sloužit jako prevence diabetu

· posilují nervovou soustavu, protože obsahují mimo jiné dostatek B vitamínu

· mohou být prevencí některých druhů rakoviny

Několik poznámek na závěr:

Obiloviny a celozrnné výrobky je nutné dobře kousat a to mnohem pořádněji než bílou housku se salámem. Je totiž nutné dostatečně promísit jídlo se slinami, ve kterých jsou enzymy, které zahajují štěpení složitých cukrů. I díky tomu mohou být všechny látky dobře stráveny a využity a pravděpodobně vás nebudou nadýmat.

Chleba

Dejte si pozor na nejrůznější tzv. celozrnné či vícezrnné výrobky. Tak třeba tzv. vícezrnné pečivo může být jakékoli pečivo, které obsahuje alespoň 5 % jiných zrn kromě pšenice či žita - takže to klidně může být bílý chléb posypaný ovesnými vločkami a semínky. Oproti tomu pokud se chléb jmenuje celozrnný - musí obsahovat 80% celozrnné mouky. Ale je lepší si prostudovat etiketu a přesvědčit se, že celozrnná mouka je na prvním místě. Ne každý tmavý je automaticky celozrnný. Může být z bílé mouky obarvené praženým žitem, sladem nebo karamelem. Často také vícezrnné chleby obsahují i různé ne zcela přirozené přísady v podobě tzv. aditiv. Dnes jsou velmi rozšířené domácí pekárny, takže si můžete péct celozrnný chléb podle vlastní fantazie z kvalitní mouky a bez „éček". A pokud máte možnost péct si nebo si kupovat tradiční chléb z kvasu bez přídavku droždí, máte těstí! Je zdravější, ale také chutnější a historií prověřený!

Poznámka o vláknině

Zejména pro velmi malé děti (nebo pro lidi s citlivým zažíváním) prosijte celozrnnou mouku po semletí (nebo koupenou) na jemnějším sítu - zbyde vám hrstička otrub, které by pro děti mohly být špatně stravitelné. Nemusíte to dělat vždy. Záleží i na celkovém složení jídelníčku. Pokud jíte dostatek zeleniny, ovoce, vařených celozrnných obilnin a luštěnin, určitě se nemusíte obávat o nedostatek vlákniny. Malé děti je třeba na vlákninu navykat pomalu a postupně. Pro nejmenší děti můžete uvařit kaši z naturální rýže, ale pak ji přepasírujte, podobně to udělejte i s jinými obilovinami. Postupně můžete přidávat trošku i nepřepasírovaných zrn, ale vždy velmi dobře uvařených! Jde o to, abyste to v rámci touhy po zdravé stravě s vlákninou nepřehnali. I to se někdy stává a vláknina pak může z těla odvádět některé důležité minerální látky! Proto se držte selského rozumu a dodržujte heslo: Všeho s mírou!

Až na vyjímky se odborníci shodují v tom, že syrové obilí je špatně stravitelné. Proto se doporučuje obilí povařit, nebo upéct, nebo vločky třeba opražit.

Celá zrna obsahují kyselinu fytinovou, která na sebe váže různé látky - jak škodlivé (například olovo nebo kadmium), tak ale i látky prospěšné (například železo, zinek nebo vápník) a vytváří těžko rozpustné komplexy. Proto pokud jíme velké množství celozrnných obilovin, luštěnin či semen a ořechů, měli bychom být opatrní a vědět, jak ji odbourávat. A protože je příroda dokonalá, semena a zrna, obsahují i enzym (jmenuje se fytáza), který umí tuto kyselinu štěpit. Aby tento enzym mohl účinkovat, potřebuje teplo, vlhko a čas. Kyselina fytinová se tedy rozštěpí pokud semena či zrna klíčíme, pokud pečeme stoletími ověřený chléb z kvasu, který kyne (kvasí) mnohem déle než z droždí nebo pokud tyto potraviny vaříme a hlavně necháme přes noc před vařením máčet.

Zdroj:

Hana Zemanová, autorka knihy Biokuchařka Hanky Zemanové - http://www.smartpress.cz/

Aktualizováno 15.12.2016

Radek_banga_-_v_prodeji_250x250
250x250_azrodina_leto__9_

Mylord Premium „Sea frozen“ záruka kvality

Pokud si chcete dopřát kvalitní rybí maso bez přidané vody a aditiv, sáhněte po rybách, které jsou zamrazené ihned po vylovení přímo na moři.

LÁSKA PROCHÁZÍ KUCHYNÍ

Kulinářský ateliér Ola Kala v Praze tvrdí, že láska prochází kuchyní. Říká také, že trend domácího kulinářství u nás stále stoupá. Řada lidí přistupuje k přípravě pokrmů nikoli jako k povinnosti, ale jako možnosti společného zážitku s přáteli nebo rodinou. Novinkou letošního roku je například úzká spolupráce s francouzským someliérem a gastronomickým ambassadorem Cédricem Picotem, který mimo jiné obsluhoval Václava Havla během jeho večeře v Elysejském paláci, kde se staral o vína a gastronomickou etiketu. Své zkušenosti z prezidentského paláce i hvězdných michelinských restaurací v Monaku i Paříži chce nyní Cédric předávat české veřejnosti. A protože Mlékárna Valašské Meziříčí sleduje vše co se v gastronomii děje, další sérií tří lehkých a rychlých receptů připravila, ve spolupráci s Vendy a desetibojařem Jirkou Sýkorou, právě v tomto kulinářském studiu, plném nápadů a moderního přístupu k tradiční kuchyni. Tentokráte se připravovaly kuřecí jogurtové špízy, špagety s kuřecím masem na kari a jogurtu nebo lehký těstovinový salát s tuňákem.

Letní vaření plné pohody a slunce & Vaříme s Vendy a Jirkou

Krásné vůně, teplo, pohoda, lenošní či sport a pobyt u vody jsou znakem letních dní. Kdo by chtěl trávit většinu času v kuchyni? Proto Mlékárna Valašské Meziříčí společně s Vendulou Špetlíkovou alias Vendy, známou blogerkou, autorkou kuchařek a televizních pořadů a Jirkou Sýkorou, desetibojařem, mistrem světa v juniorech a mistrem Evropy v kategorii do 23 let, natočila další recepty pro mlsné jazýčky. Tentokrát se Vendy a Jirka rozhodli připravit rychlé svěží recepty pro nejrůznější pohoštění rodiny či návštěv v podobě vaječné tlačenky za použití Kysané smetany z Valašska, buchet na víkend či svačinky - perníku s Kefírovým mlékem nízkotučným z Mlékárny Valašské Meziříčí. Nakonec pak pro děti, ale i dospělé pizzu z Kysané smetany z Valašska. Všechny recepty se Jirkovi a Vendy podařily na výbornou. Mlékárna Valašské Meziříčí přeje všem inspiraci pro rychlé a chutné letní vaření a pečení.

Jak zajistit zdravé jídlo pro sebe i své děti? Část si můžete vypěstovat sami

Je jedno, jestli máte jen balkon nebo terasu anebo jestli disponujete i malou zahrádkou. Na všech místech se dá snadno pěstovat základní zelenina, kterou používáme k vaření nejvíce. Tedy hlavně mrkev, ředkvičky, cukety, okurky, dýně hokkaido, pak třeba i kedlubny, hrášek, nějaká cibule, bylinky anebo i saláty. A na zahradě také brambory.

Jak se pěstuje BIO mrkvička do příkrmů HiPP

Přijměte pozvání na farmu pana Hippa, ředitele stejnojmenné rodinné firmy, která si zakládá na tom, aby vaše děti papaly jen to nejlepší. A co může být lepší, než BIO zelenina a ovoce bez hnojiv a chemických postřiků? Pronikněte do tajů opravdového BIO zemědělství a zjistěte, že na každé lžičce u malých jedlíků opravdu záleží. HiPP je víc než BIO!

VYZNEJTE SE V NEJZNÁMĚJŠÍCH ZNAČKÁCH KVALITY

Název výrobku, výživové údaje, datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti, alergeny – tohle všechno mimo jiné najdete na obalech potravin. Některé z nich se ale navíc mohou pyšnit tzv. značkami kvality. Logy, která symbolizují, že si výrobek zaslouží ocenění za svou kvalitu nebo výjimečnost. Pokud tedy preferujete poctivé a výživné produkty, značky kvality vám v mnohém ulehčí nákup. Jenže pozor – každá z nich zaručuje různé přednosti. Abyste se v těchto logách vyznali, přinášíme vám jejich stručný a přehledný manuál.

VÍTE, JAK SI VYBRAT TA NEJLEPŠÍ VEJCE?

Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek. Dodávají našemu tělu kvalitní bílkoviny se skvělou schopností nás zasytit. Tušili jste ale třeba, že nám vejce pomáhají chránit zrak?

VÍTE, JAK SI VYBRAT KVALITNÍ CHLÉB?

Není nad to, když jíme něco, co nám opravdu chutná, a zároveň to dělá dobře našemu organismu. Ideální kombinace. Do této skupiny potravin patří i náš oblíbený a tradiční chléb.

Podzim v kuchyni: jak zpracovat houby, ovoce a bylinky?

Léto pomalu končí, vy máte ve sklepě plno čerstvého ovoce a přemýšlíte, jak jej uskladnit na zimu? Podívejte se na naše tipy, jak v kuchyni zpracovat všechny skvělé letní ingredience a užívat si dobrého jídla také v chladnějším období.

DOMÁCÍ LIMONÁDA - JEDNODUCHÝ RECEPT

Domácí limonáda je aktuálním hitem v mnoha restauracích, tak proč si ji jednoduše nepřipravit i doma? Krásně vypadá, výborně chutná a je zdravá. Pokud si ji navíc připravíte do větší nádoby na limonádu, je to praktické pro váš čas i dodržování pitého režimu celé rodiny. Skvěle se hodí také pokud čekáte větší společnost.

JAK PŘIPRAVIT VÝBORNÉ SUSHI? NAUČÍTE SE TO V GOURMET ACADEMY.

Sushi je moje srdeční záležitost, od chvíle kdy, jsem ho poprvé ochutnala, jsem se do něj zamilovala a mohla bych ho jíst snad každý den. Učit se ho od samotného Marka Hory z restaurace Yamato pro mě byl skvělý zážitek.

KURZ VAŘENÍ V GOURMET ACADEMY SE ZDEŇKEM POHLREICHEM A DALŠÍMI KUCHAŘSKÝMI MISTRY MŮŽETE ABSOLVOVAT, I KDYŽ JSTE ÚPLNÍ ZAČÁTEČNÍCI

Možná jste nevěděli, že v Praze existuje již téměř rok možnost absolvovat kurzy vaření s nejlepšími odborníky - GOURMET ACADEMY. Pod názvem Le Petit Chef Academy tu pořádají i skvělé kurzy vaření pro děti a teenagery. Výjimečnost kurzů spočívá v tom, že probíhají ve velmi příjemném, až domácím prostředí a zúčastnit se jich může opravdu každý. Je jedno, jestli jste profesionál, zkušená kuchařka nebo úplný začátečník. Nikdo se tu necítí špatně a každý odchází s novými zkušenostmi, inspirací i dobrým pocitem z vlastnoručně připraveného jídla, které není složité na přípravu a skvěle vypadá i chutná. Víc vám prozradí manažerka projektu Martina Muldoon.

VÝBORNÝ KURZ PEČENÍ PRO CUKRÁŘKY I ÚPLNÉ LAIKY. VYZKOUŠELI JSME ZA VÁS KURZ GOURMET ACADEMY S EDITOU PAULUSOVOU!

Pokud se chcete zdokonalit v pečení sladkostí a vyzkoušet si vlastnoručně skvělé recepty pod vedením zkušené profesionálky, určitě neváhejte. Kurz probíhá v příjemném až rodinném prostředí v centru Prahy a je vhodný skutečně pro každého.

KOHO SE TÝKÁ ZÁKAZ KOUŘENÍ V RESTAURACÍCH

Protikuřácký zákon, který v polovině června schválila vláda, se dotkne nejen provozovatelů restaurací, ale také klubů, barů kaváren či vináren. Pokud zákon schválí parlament, bude muset víc než třetina podniků v Praze a Brně vykázat kuřáky mimo své prostory. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnil restaurační průvodce Zomato.

KDE SE DOBŘE A LEVNĚ NAJÍST?

Nejlevnější oběd pořídíte na Praze 4, nejlevnější večeři na Praze 10. V brněnských restauracích ušetříte za večeři pro dva proti Praze i několik tisíc korun.

STYLOVÉ POHOŠTĚNÍ PRO DĚTI - VYUŽIJTE CUP CAKES KIT!

Vysvědčení, narozeniny, svátek… To jsou dny, které vyžadují pořádnou oslavu s delikátním občerstvením. Buďte originální s Cup Cakes Kit a vytvořte svým dětem pohoštění s jejich oblíbenými kreslenými hrdiny.

Melouny Bouquet - Vychutnejte si šťavnaté melouny bez pecek

Melouny neodmyslitelně patří k létu a piknikům. Jsou zdravé, šťavnaté, osvěžující a rychle zaženou žízeň i ve velkých vedrech. Jejich jediná vada na kráse jsou černá, těžko rozkousatelná semínka. Tedy bývala. Melouny Bouquet ze Španělska chutnají pokaždé skvěle, a to hlavně díky tomu, že jsou bez pecek, a vy si tak můžete vychutnat jejich plnou chuť.

RYCHLÉ ZDRAVÉ JÍDLO

Nemáte moc času na vaření a potřebujete rychle vykouzlit teplé jídlo nebo sladký moučník? Nechcete své nejbližší krmit konzervami, hranolkami, sladkostmi plnými bílé mouky i éček a jinými ne zrovna zdravými variantami "rychlovek"? Skvělou možností rychlého a zdravého jídla jsou RYCHLÉ PÁNVE A DEZERTY BIOLINIE.

SPRÁVNÉ STRAVOVÁNÍ NAŠICH DĚTÍ JE JEN NA NÁS!

V západních zemích i u nás se stále zvyšuje oblíbenost zdravých kvalitních potravin a bio potravin. Je to jasná reakce rozumných spotřebitelů na nekvalitní potraviny s mnoha chemickými látkami, pesticidy a alergeny.

KRMENÍ LAHVIČKOU - AVENT

Kojení znamená pro vaše miminko nejlepší začátek života. V případech, kdy není kojení z určitých důvodů možné, přichází na řadu antikolikový dudlík AVENT.