Banner_probio

MÉNĚ ZNÁMÉ DRUHY ZELENINY

Autor: kolektiv autorů

Zeleninu bychom měli jíst denně, chceme-li něco udělat pro své zdraví. Některé druhy zeleniny jste možná ještě neochutnali.

Mene_znama_zelenina_normal

Foto: archiv AZ RODINA.cz


BROKOLICE

Zelenina, jejíž kvalita je v mnoha ohledech vyšší než u příbuzného květáku. Není po sklizni tak citlivá k napadení plísní a hnilobou. Používá se vařená, spařovaná, dušená, smažená, případně jako součást složitějších pokrmů. Výborné jsou vařené dužnaté stonky, které je lépe předem oloupat z nejtvrdších povrchových částí. Jako většina zástupců křížatých bylin i ona však mnoho lidí nadýmá. Její význam je ovšem zcela mimořádný, protože se již prokázalo, že je jednou z několika mimořádně zdraví prospěšných potravin, především jako prevence rakoviny.

CELER

Obsahuje mimořádně velké procento aktivního organického sodíku, který udržuje v rozpustné formě vápník. Sodíku je 2x více než vápníku, což je příznivé pro ty, jež jedí koncentrované škroby - bílou rýži, bílou mouku, cukr. Neorganický vápník z různých přípravků (Dolomit a jiné tablety) velmi zatěžuje ledviny a způsobuje usazeniny, napomáhá vzniku artritidy, cukrovky, ledvinových kamenů apod. Biologicky aktivní sodík může tyto nánosy odplavit. Rovněž celer upravuje hormonální systém, překyselení, pálení žáhy, některé ekzémy apod. Snižuje krev. tlak a obsah cukru v krvi, což je významné u diabetiků, dále čistí játra, uklidňuje neurotiky. Jeho diuretické vlastnosti lze využít při dně, revmatismu a artritidách.
Obsahuje vit.C (daleko víc jej ale je v listech - až 75mg/100g), vit.skup. B, vit. K, E. Z minerálních látek obsahuje hlavně draslík, více je ho však v listech, proto je nikdy nevyhazujeme. V zimě lze úspěšně používat listy sušené (na brambory, na chleba, do polévek,...).

Možná někteří z vás neví, že existuje i řapíkatý celer, který netvoří bulvy a konzumují se dužnaté řapíky. Tento celer je v některých zemích znám daleko více než u nás obvyklý bulvový.
Bulvy používáme do polévek ať už ze zeleninových směsí nebo samotné (celer uvaříme, rozmixujeme, zahustíme jíškou, dochutíme muškát. oříškem). Syrový je vhodný na pomazánky (jemně jej postrouháme spolu s mrkví, malou cibulí, přimícháme sojovou majonézu, dochutíme kořením). Známé jsou také různé saláty z celeru syrového nebo vařeného (např. bramborový salát nebo salát Waldorf). Výborný, i když méně zdravý je celer obalený v trojobalu a usmažený. Vaří se z něj oblíbená svíčková.

CUKETA

Patří mezi dýně, podobně jako patizony a dýně jako taková. Obě tyto zeleniny jsou vynikající a velmi vhodné pro děti, včetně těch nejmenších, kde jsou spolu s mrkví jedinými dvěma druhy zeleniny použitelnými od nejútlejšího věku. Může ovšem způsobit nadýmání.

CUKROVÁ KUKUŘICE

Na rozdíl od popcorn a cornflakes je to potravina mimořádně prospěšná.

ČEKANKA

Máme celou řadu odrůd, konzumují se buď hlávky (koncem léta a na podzim) nebo se přirychluje pro sklizeň puků (zima a předjaří).
Vitamínů sice nemá mnoho, zato má dostatek minerálů - draslík, fosfor, hořčík, železo, vápník. Diabetikům prospívá její sacharid inulin, hořčina intybin zase slouží dobré činnosti jater, žlučníku, slinivky a trávení vůbec. Komplex látek v ní obsažených stimuluje krevní oběh a chrání cévy.
V kuchyni se využívá nejlépe za syrova do salátů, ale lze ji i vařit a zapékat. Někomu možná může vadit její hořkost (dána obsahem intybinu), té se lze ale zbavit, pokud nakrájenou čekanku zalijeme vodou a asi po půl hodině vodu slijeme. Ideální je však přidávat ji do salátů jen v malém množství a doplnit např. hlávkovým salátem, peking. zelím nebo ředkví.

ČERVENÁ ŘEPA

Nemá sice mnoho vitamínů, zato obsahuje hodně barviva betainu, které působí protiskleroticky a chrání játra, dále pomáhá při vysokém tlaku a zpevňuje kapiláry. Z minerálů je bohatá na draslík a hořčík, významný je obsah železa, kterého má nejvíc ze zelenin a také mědi, takže je prospěšná pro tvorbu krve. Obsahuje také spoustu mikroprvků, (zejména zinku), které ve svém komplexu podporují tvorbu inzulinu, zrakovou ostrost, ochranu před infarktem.
Dále má mnoho pektinu, který podporuje vylučování cholesterolu, radioaktivních látek i olova. Má vyšší obsah bílkovin (1-3%) s cennými aminokyselinami prospívajícími metabolizmu mozku. Z cukrů (2-12%) má mnoho sacharózy.
Čerstvá šťáva (1/2 sklenice 3x denně) se doporučuje při rakovině, chorobách jater, rekonvalescenci apod.

Jednoduchý recept: Celé řepy důkladně omyjete pod tekoucí vodou, zabalte je důkladně do alobalu (tak aby to hezky těsnilo) a na plechu nebo zapékací misce pečte na 220 stupňů cca 2 hodiny. Zdá se to moc, ale opravdu se to vyplatí. Až budou řepy upečené (popíchejte je vidličkou, šlupka by měla být jako u pečené brambory v ohni), vyndejte je, oloupejte nožíkem a pokrájejte na tenčí plátky. Přelít můžete dle své chuti olivovým olejem, ale i vinným octem. Obvykle stačí trojboj - olivový olej, drcený pepř a sůl. Nic víc není potřeba.

ENDIVIE (ŠTĚRBÁK)

Je příbuzná čekanky, listy má jako salát. Byla považována za léčivou rostlinu k posílení jater, a to dnešní medicína potvrdila.
Pěstují se dvě formy - podzimní kadeřavá mechovitá s jemnými listy a často žlutým středem a zimní se silnějšími listy, které se často svazují, aby se vybělily a zjemnily, sklízí se o Vánocích.
Endivie má nízkou energetickou hodnotu, z minerálů nejvíc draslíku, dále vápník, hořčík, fosfor, železo aj. Z vitamínu mnoho provitaminu A, vit. E, vit. B1, B2, B6, hodně kyseliny listové. Stejně jako čekanka obsahuje hořčinu intybin a sacharid inulin. Z toho vyplývá, že má také nahořklou chuť.
Upravujeme ji čerstvou jako salát (výborná je s nastrouhanými okurkami, ředkví a koprem), ale lze ji podávat i vařenou s máslem, zalitou omáčkami, zapečenou s bramborami atd.

FAZOLKY

Pěstují se jako tyčkové nebo keříčkové s různou barvou lusků (zelené, žluté, ale i fialové nebo žíhané). Jako zelenina se sklízí nedozrálé lusky, pojídají se pouze tepelně upravené - syrové jsou mírně toxické. Jsou bohaté na vit. B2, kyselinu listovou, vit. E, dále karoten, niacin a další vitaminy skup. B. Z minerálů mají velmi mnoho draslíku, vápníku, fosforu, hořčíku, jodu a málo sodíku.
Jsou cennou zeleninou při cukrovce - snižují obsah cukru v krvi. Mají i antibakteriální látky. Aglutininy v nich obsažené působí při předcházení a léčení zhoubných novotvarů. Jsou silně močopudné - vhodné při chorobách ledvin a krevního oběhu.
Používáme je nakrájené do polévek, rizot, k zapékání, do zeleninových směsí, omáček, stejně jako hrášek nebo můžeme i uvařit celé lusky a posypat je osmaženou strouhankou, případně k tomu jogurt s česnekem.
Někdy se u starších lusků mohou vyskytnout tužší vlákna, která však lehce odstraní tak, že nožem nakrojíme konce lusku a vlákno sloupneme.

KADEŘÁVEK

Je považován za špičkovou listovou zeleninu. Vyniká nesmírně vysokým obsahem karotenů. Díky tomu je výbornou prevencí rakoviny plic a střev. Vysoká hodnota vápníku, fosforu, hořčíku a železa je výhodná při léčbě osteoporózy. Obsahuje hodně železa, které je v organické formě daleko lépe využitelné než železo anorganické (podávané v tabletách) a tím podporuje krvetvorbu a léčbu anémie.
Na záhonku vydrží až do jara, takže jej lze mít během celé zimy čerstvý.
V kuchyni jej využíváme do polévek, výborný je zapékaný s bramborami, do různých zeleninových směsí nebo placiček.

KERBLÍK

Listová a kořeninová zelenina, v léčitelství používán pro jarní kůru a proti nadýmání.
Používá se všude tam, kde zelená petrželka - do polévky, salátů, pomazánek, omelet...
Listy krájíme až těsně před použitím a nevaříme je, aby neunikaly vonné látky.

LEBEDA ZAHRADNÍ

Málo známá listová zelenina, která má využití jako špenát, na rozdíl od něj však neobsahuje nežádoucí kyselinu šťavelovou. Pěstuje se ve dvou formách - zelené a červené. Mladé rostliny se sklízejí celé a lze je konzumovat syrové v různých salátech. Ze starších rostlin (dorůstají výšky až kolem 2 metrů) otrháváme jednotlivé listy, které postupně dorůstají.

MANGOLD

Je příbuzný řepám, ale na rozdíl od nich nevytváří bulvy. Pěstuje se ve dvou formách - listový a řapíkatý a je buď zelený nebo červený. Konzumuje se nadzemní část - listy připravujeme jako špenát (viz LEBEDA), dužnaté řapíky jako chřest. Listy také můžeme jíst syrové jako součást salátů. Obdobně lze využívat i nať z červené řepy.

Mangold si ceníme pro jeho obsah betainu (podobně jako v červené řepě), který spolu s dalšími složkami působí proti kornatění cév, aktivuje činnost jater a brání jejich tukové degeneraci. Je zdraví prospěšnější než špenát - obsahuje méně kyseliny šťavelové. Dále má hodně draslíku, vápník, sodík, fosfor, železo, měď, zinek a další prvky. Z vitamínů vit. C (asi 40mg), provitamin A, niacin, vit. sk. B a bioflavonoidy, kyselinu listovou. Má mírně projímavý účinek.

PASTIŇÁK

Je velmi podobný petrželi a často se v obchodě prodává místo ní a většinou to ani nepoznáme. Z toho vyplývá i jeho použití tam, kde jsme zvyklí používat petržel (např.svíčková, polévky, bramborový salát...) nebo ho lze použít i samostatně - výborný je například usmažený ve fritovacím hrnci.
Obsahuje hodně minerálních látek - ve 100g pastiňáku je až 1200mg minerálních látek, z toho polovinu tvoří draslík, dále vápník, fosfor, hořčík, železo. Má málo sodíku. Z kořenové zeleniny obsahuje nejvíc vit.C - až 32mg/100g. Je sladší než petržel - má až 15% sacharidů a některé národy z něj vaří marmelády nebo dělají pivo.
Jeho léčivé účinky lze využít při revmatismu, plynatosti nebo neurozách.

PÓREK

Většina lidí jej dobře zná, ale možná každý netuší, na co všechno lze pórek použít.
Jedná se o zeleninu, která oživuje ochablá střeva, močopudné účinky pomáhají odvádět toxické látky z těla, má protivirový účinek, povzbuzuje mozkovou činnost. Působí příznivě na dýchací orgány, žaludeční činnost, aktivitu jater a žlučníku. Osvědčil se při nedostatku vitamínů, chudokrevnosti, nachlazení, dně a revmatismu.
Je bohatý na vitamíny - vit.C má víc než citrony, dále obsahuje karoten, vit.skup. B, vit. E, niacin. V zelené části má až dvojnásobek vitamínů oproti bílé. Proto jej konzumujeme i se zelenou natí. Dále obsahuje hojně minerálů - nejvíc draslíku, vápníku, fosforu a železa.
Nejvíc léčebných účinků má čerstvý. Lze jej využít do polévek, salátů (i vánočního bramborového), zeleninových směsí, posypat jím brambory nebo na chleba. Dále všude tam, kde se používá cibule - např. pod vajíčka, sójové maso, do zapékaných směsí.

RŮŽIČKOVÁ KAPUSTA

Obdobně jako kadeřávek ji můžeme sklízet čerstvou až do jara. Z vitamínů je růžičková kapusta bohatá zejména na vit. A a C (až 120mg/100g), dále vit. E, B1, B2, kyselinu nikotinovou a listovou, z minerálů má nejvíc fosforu, dále draslíku, vápníku, hořčíku, síry. Obsahuje spoustu mikroelementů - bór, jód, kobalt, měď, mangan, fluór, zinek... Má také mnoho bílkovin s cennými nenahraditelnými aminokyselinami - je bohatá na metionin, který má léčivý účinek při vředové chorobě. Dále svým komplexem látek působí protiskleroticky a bakteriostaticky.
Používáme ji zejména do polévek, zeleninových směsí nebo uvařenou samostatně a posypanou osmahnutou strouhankou nebo jako přílohu k bramborám spolu se strouhaným sýrem a česnekem.
Lze ji také zapékat - uvařenou dáme do pekáčku, posypeme strouhankou, zasypeme sýrem, vrstvy střídáme, nakonec zalijeme mlékem s rozšlehaným vajíčkem, solí, špetkou muškátového oříšku a zapečeme.

ŘEDKVE

Pěstují se v různých barvách - bílé, červené, žluté, černé..., a také v různých tvarech - kulaté, podlouhlé. Černé jsou specifické tím, že se sklízí na podzim a lze je skladovat až do jara nebo přezimují i na záhoně.
Ředkve byly odpradávna považovány za zdroj síly a zdraví. Mají význačné antiseptické vlastnosti, stimulují činnost trávicího systému, působí močopudně, žlučopudně, proti ateroskleróze, doporučují se při onemocnění dýchacích cest (známý je recept, kdy se černá ředkev vydlabe, do vzniklé díry se nasype cukr a utvoří se šťáva, které se užívá 3x denně 1 lžička. Ředkev lze také nastrouhat a promíchat s cukrem). Jsou ideálním doplňkem smažených jídel, protože zlepšují jejich trávení. Používají se při odstraňování následků kumulace živočišných tuků a hlenů v organismu, jsou vhodnou prevencí srdečně cévních poruch. Naopak nejsou vhodné při žaludečních vředech a zánětech trávícího ústrojí.
Chemické složení se liší podle druhu, ale obecně lze říct, že obsahují hodně draslíku, vápníku, fosforu a hořčíku. Vit.C mají tolik co citróny.
Nejvhodnější je jejich konzumace za syrova v různých salátech (např. postrouhaná a přidaná k hlávkovému salátu nebo salátu z pekingského zelí) nebo nastrouhaná podávaná samostatně jako příloha zejména ke smaženým jídlům, ale lze je i zpracovat tepelně (především černé).

ŘEŘICHA

Nejranější zelenina plná vitamínů. Lze ji pěstovat i doma na vatě, jak ji většina zná, to ale naroste jen pár centimetrů. Proto vás možná překvapí, že vysetá venku do půdy může narůst až kolem 1m.
Používá se zasyrova do polévek, na chleba, do pomazánek, na brambory, do salátů.

SLADKÉ BRAMBORY (TOPINAMBURY)

Topinambury jsou mimořádně specifickou potravinou, kterou středoevropská populace nezná.  Jistě je po nutriční stránce zajímavá, obsahuje totiž zcela odlišný typ polysacharidu než běžné brambory,  kterým je inulin. Ten neumí člověk strávit, a tudíž je pro něj v podstatě "vlákninou". Může proto ve větším množství způsobit nadýmání. Protože obsahuje méně škrobu než brambory a  přitom je vynikajícím zdrojem vitaminu A a draslíku, je vhodný jako příloha pro diabetiky. Plod se má vařit nebo péci ve slupce, je uvařený dřív než běžné brambory a poté je hodně podobný (i chuťově) mrkvi. Má také nízký glykemický index, proto je některými odborníky (zejména v USA) protěžován.
U nás je dostupný, ale 1 kg stojí minimálně 60 Kč, což je pro běžného spotřebitele zásadní psychický blok.

TUŘÍN

Brukvovitá rostlina, konzumují se bulvy podobně jako u gigantu. Stejně jako jiné brukvovité zeleniny obsahuje chemické látky, o nichž mnoho vědců věří, že pomáhají proti některým druhům rakoviny. Je také výborný při redukční dietě - 100g obsahuje jen 11kcal.
V kuchyni jej využíváme ať už syrový (nastrouhaný do salátů nebo jako příloha, nebo jej nakrájíme na silnější plátky a jen tak křoupeme) či vařený (do polévek, borščů, zeleninových směsí, kedlubnového zelí), dále jej můžeme zapékat nebo obalit v trojobalu a usmažit (vhodné je ho předem trochu povařit).

VODNICE

Další brukvovitá zelenina podobná ředkvím s chutí lehce po křenu. Tvoří bílé bulvy, které se sklízí buď jako větší ředkvičky nebo mohou dorůst až v pořádné obry. Lze ji poměrně dobře skladovat. Využití má zejména za syrova jako ředkve či ředkvičky do různých salátů nebo jako příloha k jídlu.

Zdroj:

EKOFARMA HORNÍ ŘEDICE , Kniha TAK CO MÁM JÍST (autor RNDr. Petr Fořt, CSc) a www.cuketka.cz

Na AZ RODINA.cz zveřejněno 4.5.2010


Související odkazy:

Jídlo_domů
Cestovani_nakupvakci

RYCHLÉ ZDRAVÉ JÍDLO

Nemáte moc času na vaření a potřebujete rychle vykouzlit teplé jídlo nebo sladký moučník? Nechcete své nejbližší krmit konzervami, hranolkami, sladkostmi plnými bílé mouky i éček a jinými ne zrovna zdravými variantami "rychlovek"? Skvělou možností rychlého a zdravého jídla jsou RYCHLÉ PÁNVE A DEZERTY BIOLINIE.

Kokosový krém na pečení a vaření Isola Bio

PRO-BIO, s.r.o. představuje novinku - Kokosový krém na pečení a vaření Isola Bio. Rostlinný bezlepkový krém s kokosovou chutí lze použít pro teplou kuchyni např. do exotických masových směsí, na přípravu dezertů a krémů.

SPRÁVNÉ STRAVOVÁNÍ NAŠICH DĚTÍ JE JEN NA NÁS!

V západních zemích i u nás se stále zvyšuje oblíbenost zdravých kvalitních potravin a bio potravin. Je to jasná reakce rozumných spotřebitelů na nekvalitní potraviny s mnoha chemickými látkami, pesticidy a alergeny.

PRO-BIO s.r.o. přináší novinku - biopotraviny v rodinném balení

Největší výrobce biopotravin PRO-BIO, obchodní společnost s r.o. rozšiřuje svou řadu bioproduktů značky BIOHARMONIE o nová rodinná balení.

DOBRÝ SÝR NENÍ ŽÁDNÁ VĚDA

JAROMĚŘICKÁ MLÉKÁRNA JDE CESTOU KVALITY A TRADIČNÍCH POSTUPŮ. Skutečně víte, co jíte? U výrobků Jaroměřické mlékárny se žádných nepříjemných překvapení bát nemusíte. Její tvarohy, sýry a pomazánková másla se vyrábějí tradičními postupy výhradně z domácích surovin a přímo v Jaroměřicích nad Rokytnou. Neobsahují „éčka“ a díky své mimořádné kvalitě získaly celou řadu významných ocenění.

KRMENÍ LAHVIČKOU - AVENT

Kojení znamená pro vaše miminko nejlepší začátek života. V případech, kdy není kojení z určitých důvodů možné, přichází na řadu antikolikový dudlík AVENT.