Bata_slevy

UŽÍVAT JÓD NEBO NE?

Autor: kolektiv autorů

Zejména nešťastné události v Japonsku aktuálně vzbuzují obavy, zda únik radiace může mít vliv také na zdraví obyvatelstva v ČR. Mnoho lidí si klade otázku, jestli by bylo vhodné preventivně užívat jód. Jak to s tou konzumací jódu je, ať už v souvislosti s obavami z radiace nebo např. v souvislosti s těhotenstvím či některými dalšími doporučeními, se dočtete v následujícím textu. Nechybí ani seznam přírodních zdrojů jódu a zvláštní upozornění pro těhotné a děti.

Rasa_wakame_normal

Foto: Mořská řasa Wakame, archiv AZ RODINA.cz


Na počátku by bylo dobré říci, že dle oficiálních zdrojů v současné době není sebemenší důvod se v České republice obávat radiace z Japonska.

Proč jód jako prevence při nebezpečí zasažení radiací

Dojde-li k jadernému neštěstí, uvolňuje se mimo jiné radioaktivní jód. Ten se ukládá ve štítné žláze a může vyvolat rakovinu. Pokud člověk v době akutního nebezpečí zasažením radiací požívá neradioaktivní jód, nemá se ten radioaktivní kam uložit. Neradioaktivní jód má v těle přednost a radioaktivní se vyloučí. Zpravidla stačí jednorázová dávka jodidu draselného, aby tělo radioaktivní jód nepřijalo.

Preventivní užívání jódu v České republice

Vzhledem ke vzdálenosti zasaženého území (kolem 9000 km), není důvod k preventivnímu užívání jódu v České republice. Uniklé radioaktivní látky se ve vzduchu rozptýlí a po určité době rozpadnou, rozhodně ale za tu dobu nestihnout docestovat až nad Českou republiku.

Člověk by neměl jód polykat bezdůvodně. Ten totiž rozhodně nefunguje jako univerzální prevence proti účinkům ionizovaného záření. Vysokou dávkou jódu, který obsahují příslušné jódové tablety, můžete naopak zvýšit riziko vzniku různých nemocí štítné žlázy. Někteří lidé mohou být navíc na jód alergičtí a ani o tom nevědí.

Některé studie také prokázaly, že velké množství jódu ve stravě může vyvolat kožní změny podobné akné.

Když je jódu nedostatek

Jód je stopový prvek, významný pro naši štítnou žlázu (je potřeba ke tvoření hormonu štítné žlázy), nervový systém, krvetvorbu i imunitu.
Nedostatek jódu vede k ochabnutí energie, únavě, depresi, záchvatům chladu (zimnici), tenkým vlasům a suché, těstovité pokožce, náchylnosti k infekcím. Nakonec dojde ke zvětšení štítné žlázy, vytvoří se "vole", které je vidět na přední straně krku.

Česká republika patří k územím s nedostatkem jódu, to znamená, že zde pěstované potraviny ukazují relativně menší hodnoty stopového prvku, který by během doby ledové masivně vyplaven z půdy. Některé vědecké práce doporučují plošné nasazení jodové soli a těhotným ženám radí užívat jodové tablety.

Proč (ne)užívat jód

Háček v těchto radách je v tom, že lidé, kteří žijí ve střední Evropě, si už na menší hodnoty jódu zvykli. Navíc onemocnění, které zaviňuje nedostatek jódu jako je "vole", se nevyskytuje jen v této oblasti, ale i v Japonsku, kde je jódu přebytek. To svědčí o tom, že nemoc má ještě jiné příčiny, nejen nedostatek jódu, například negativní vliv jedů z okolního prostředí.

Kdo konzumuje dostatek mléčných výrobků a dvakrát za týden má na talíři mořskou rybu, ten nepotřebuje žádnou jodovou sůl. Tomu, kdo ryby nemá rád, je doporučováno solit jodovou solí. Totéž je doporučováno i těhotným ženám, které by tak vlastně nemusely jodové tablety užívat.
I když je jód životně důležitý, potřebujeme ho jen ve velmi malém množství a pokud možno v přírodním stavu.

Je lepší kupovat jodizovanou sůl?

Jodizovaná sůl je taková, do které byl přidán anorganický jód (většinou je to jodid draselný nebo jodid sodný). Dnes je to běžná praxe, doporučovaná v zemích, kde se přirozeného jódu v potravě nachází neodstatek (tedy i v ČR).
Obohacování neorganickým jódem je však diskutabilní a i odborníci se přou, zda je to zdravé. Jedná se totiž o podstatně vyšší koncentrace než v přírodních solích a příliš mnoho jódu je stejně škodlivé jako jeho nedostatek.

Přírodní zdroje jódu

Mořská sůl

Nejlepší je pro tělo přírodní jód, jehož zdrojem je právě přírodní mořská sůl. Většina solí na trhu je rafinovaných, a to samozřejmě i těch mořských. Struktura rafinované soli je zničena, navíc je zbavena přirozených minerálních látek a živin.
Vždy když kupujete sůl, na obalu tedy hledejte nápis: přírodní, nerafinovaná, nejodizovaná mořská sůl, nejlépe ručně sbíraná. Její barva bývá trochu našedlá (kvůli obsahu minerálních látek), je mírně navlhlá, tvořena malými krystalky a je samozřejmě dražší než běžná sůl.
Tato sůl obsahuje jód v jeho přírodní organické podobě (2-3mg/1kg), jakož i celou paletu minerálů a stopových prvků v přirozené podobě, kterou tělo dokáže dokonale využít.

Mořské ryby

Stav moří bohužel způsobuje, že rybí maso je více či méně zatíženo toxickými látkami (zejména rtutí, kadmiem, olovem a dalšími). Pokud jíte ryby 1 -2 x měsíčně, pak nemá cenu se tímto problémem moc zabývat. Řešte jen to, aby ryba byla čerstvá, chlazená, a ne mražená a abyste si na ní pochutnali.

Pokud jste těhotná, kojící nebo dáváte pravidelně ryby dětem do 3 let, určitě se kvalitou ryb zabývejte! Vyhýbejte se žralokům, mečounům a velkým makrelám, ale omezeně konzumujte i tuňáky (konzervovaní mají menší zátěž, protože jsou z menších ryb), chované lososy. Vždy si vybírejte menší ryby s nižším obsahem tuku. Kupujte nejlépe divoké (tzv.wild) nebo z ekologických chovů.

Mezi ryby a rybí výrobky doporučované těhotným ženám patří zejména: sledi, lososi, makrely, rybí filé (treska, mořská štika), sardinky, krevety, šproty, ančovičky aj.

Mořské řasy

Používání mořských řas není žádnou novinkou. Tradičně se po staletí využívaly zejména v Asii, ale třeba i v Anglii. Moře je znečištěné a proto je důležité znát původ nejen ryb, ale i mořských řas. Oproti rybám mají řasy tu výhodu, že nerady žijí tam, kde je moře znečištěné příliš.

Mořské řasy jsou excelentním zdrojem zejména organického jódu, vápníku a železa. Odvádějí z těla těžké kovy a radioaktivní látky, díky jódu posilují zdravou funkci štítné žlázy, ale mají i mnoho dalších pozitivních funkcí.

Doporučení konzumace řas v těhotenství se rozcházejí. Existují prameny, které řasy během těhotenství velmi vyzdvihují, ale třeba v severských zemích se v oficiálních doporučeních pro těhotné označují za nevhodné. Určitě je proto nekonzumujte ve velkých dávkách, ale občas budou určitě ku prospěchu - zejména třeba Wakame, povařená v polévce nebo v červené čočce.

Pokud s řasami nemáte žádné zkušenosti nebo se bojíte jejich příliš surové mořské vůně a chuti, zkuste to pro začátek s řasou Wakame, s Nori vločkami a Kombu. Nejjednodušší je přidávat kousek řasy do polévek a luštěnin. Ulomte kousek řasy dlouhý cca 5cm do polévky nebo jiného jídla. Účinkují i pokud jich jíte velmi málo. Kdykoliv vaříte luštěniny přidejte k nim také kousek řasy.

Kromě výše uvedených potravin najdete jód např. také v brokolici, pórku, špenátu, kešu a burských oříškách, zeleném a kyselém zelí, lněném semínku, kefíru a šestizrnném chlebu.


Použitá literatura:

BioAbecedář Hanky Zemanové

http://www.toplekar.cz/archiv-clanku/radioaktivni-zareni-vse-co-potrebujete.html

Jorg Zittlau - Jak se léčit vhodnou stravou


Zdroj:

AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, www.azrodina.cz

16.3.2011

Fast_sencor_250x250_prosinec2016
250x250_azrodina_leto__9_

Mylord Premium „Sea frozen“ záruka kvality

Pokud si chcete dopřát kvalitní rybí maso bez přidané vody a aditiv, sáhněte po rybách, které jsou zamrazené ihned po vylovení přímo na moři.

LÁSKA PROCHÁZÍ KUCHYNÍ

Kulinářský ateliér Ola Kala v Praze tvrdí, že láska prochází kuchyní. Říká také, že trend domácího kulinářství u nás stále stoupá. Řada lidí přistupuje k přípravě pokrmů nikoli jako k povinnosti, ale jako možnosti společného zážitku s přáteli nebo rodinou. Novinkou letošního roku je například úzká spolupráce s francouzským someliérem a gastronomickým ambassadorem Cédricem Picotem, který mimo jiné obsluhoval Václava Havla během jeho večeře v Elysejském paláci, kde se staral o vína a gastronomickou etiketu. Své zkušenosti z prezidentského paláce i hvězdných michelinských restaurací v Monaku i Paříži chce nyní Cédric předávat české veřejnosti. A protože Mlékárna Valašské Meziříčí sleduje vše co se v gastronomii děje, další sérií tří lehkých a rychlých receptů připravila, ve spolupráci s Vendy a desetibojařem Jirkou Sýkorou, právě v tomto kulinářském studiu, plném nápadů a moderního přístupu k tradiční kuchyni. Tentokráte se připravovaly kuřecí jogurtové špízy, špagety s kuřecím masem na kari a jogurtu nebo lehký těstovinový salát s tuňákem.

Letní vaření plné pohody a slunce & Vaříme s Vendy a Jirkou

Krásné vůně, teplo, pohoda, lenošní či sport a pobyt u vody jsou znakem letních dní. Kdo by chtěl trávit většinu času v kuchyni? Proto Mlékárna Valašské Meziříčí společně s Vendulou Špetlíkovou alias Vendy, známou blogerkou, autorkou kuchařek a televizních pořadů a Jirkou Sýkorou, desetibojařem, mistrem světa v juniorech a mistrem Evropy v kategorii do 23 let, natočila další recepty pro mlsné jazýčky. Tentokrát se Vendy a Jirka rozhodli připravit rychlé svěží recepty pro nejrůznější pohoštění rodiny či návštěv v podobě vaječné tlačenky za použití Kysané smetany z Valašska, buchet na víkend či svačinky - perníku s Kefírovým mlékem nízkotučným z Mlékárny Valašské Meziříčí. Nakonec pak pro děti, ale i dospělé pizzu z Kysané smetany z Valašska. Všechny recepty se Jirkovi a Vendy podařily na výbornou. Mlékárna Valašské Meziříčí přeje všem inspiraci pro rychlé a chutné letní vaření a pečení.

Jak zajistit zdravé jídlo pro sebe i své děti? Část si můžete vypěstovat sami

Je jedno, jestli máte jen balkon nebo terasu anebo jestli disponujete i malou zahrádkou. Na všech místech se dá snadno pěstovat základní zelenina, kterou používáme k vaření nejvíce. Tedy hlavně mrkev, ředkvičky, cukety, okurky, dýně hokkaido, pak třeba i kedlubny, hrášek, nějaká cibule, bylinky anebo i saláty. A na zahradě také brambory.

Jak se pěstuje BIO mrkvička do příkrmů HiPP

Přijměte pozvání na farmu pana Hippa, ředitele stejnojmenné rodinné firmy, která si zakládá na tom, aby vaše děti papaly jen to nejlepší. A co může být lepší, než BIO zelenina a ovoce bez hnojiv a chemických postřiků? Pronikněte do tajů opravdového BIO zemědělství a zjistěte, že na každé lžičce u malých jedlíků opravdu záleží. HiPP je víc než BIO!

VYZNEJTE SE V NEJZNÁMĚJŠÍCH ZNAČKÁCH KVALITY

Název výrobku, výživové údaje, datum použitelnosti nebo minimální trvanlivosti, alergeny – tohle všechno mimo jiné najdete na obalech potravin. Některé z nich se ale navíc mohou pyšnit tzv. značkami kvality. Logy, která symbolizují, že si výrobek zaslouží ocenění za svou kvalitu nebo výjimečnost. Pokud tedy preferujete poctivé a výživné produkty, značky kvality vám v mnohém ulehčí nákup. Jenže pozor – každá z nich zaručuje různé přednosti. Abyste se v těchto logách vyznali, přinášíme vám jejich stručný a přehledný manuál.

VÍTE, JAK SI VYBRAT TA NEJLEPŠÍ VEJCE?

Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek. Dodávají našemu tělu kvalitní bílkoviny se skvělou schopností nás zasytit. Tušili jste ale třeba, že nám vejce pomáhají chránit zrak?

VÍTE, JAK SI VYBRAT KVALITNÍ CHLÉB?

Není nad to, když jíme něco, co nám opravdu chutná, a zároveň to dělá dobře našemu organismu. Ideální kombinace. Do této skupiny potravin patří i náš oblíbený a tradiční chléb.

Podzim v kuchyni: jak zpracovat houby, ovoce a bylinky?

Léto pomalu končí, vy máte ve sklepě plno čerstvého ovoce a přemýšlíte, jak jej uskladnit na zimu? Podívejte se na naše tipy, jak v kuchyni zpracovat všechny skvělé letní ingredience a užívat si dobrého jídla také v chladnějším období.

DOMÁCÍ LIMONÁDA - JEDNODUCHÝ RECEPT

Domácí limonáda je aktuálním hitem v mnoha restauracích, tak proč si ji jednoduše nepřipravit i doma? Krásně vypadá, výborně chutná a je zdravá. Pokud si ji navíc připravíte do větší nádoby na limonádu, je to praktické pro váš čas i dodržování pitého režimu celé rodiny. Skvěle se hodí také pokud čekáte větší společnost.

JAK PŘIPRAVIT VÝBORNÉ SUSHI? NAUČÍTE SE TO V GOURMET ACADEMY.

Sushi je moje srdeční záležitost, od chvíle kdy, jsem ho poprvé ochutnala, jsem se do něj zamilovala a mohla bych ho jíst snad každý den. Učit se ho od samotného Marka Hory z restaurace Yamato pro mě byl skvělý zážitek.

KURZ VAŘENÍ V GOURMET ACADEMY SE ZDEŇKEM POHLREICHEM A DALŠÍMI KUCHAŘSKÝMI MISTRY MŮŽETE ABSOLVOVAT, I KDYŽ JSTE ÚPLNÍ ZAČÁTEČNÍCI

Možná jste nevěděli, že v Praze existuje již téměř rok možnost absolvovat kurzy vaření s nejlepšími odborníky - GOURMET ACADEMY. Pod názvem Le Petit Chef Academy tu pořádají i skvělé kurzy vaření pro děti a teenagery. Výjimečnost kurzů spočívá v tom, že probíhají ve velmi příjemném, až domácím prostředí a zúčastnit se jich může opravdu každý. Je jedno, jestli jste profesionál, zkušená kuchařka nebo úplný začátečník. Nikdo se tu necítí špatně a každý odchází s novými zkušenostmi, inspirací i dobrým pocitem z vlastnoručně připraveného jídla, které není složité na přípravu a skvěle vypadá i chutná. Víc vám prozradí manažerka projektu Martina Muldoon.

VÝBORNÝ KURZ PEČENÍ PRO CUKRÁŘKY I ÚPLNÉ LAIKY. VYZKOUŠELI JSME ZA VÁS KURZ GOURMET ACADEMY S EDITOU PAULUSOVOU!

Pokud se chcete zdokonalit v pečení sladkostí a vyzkoušet si vlastnoručně skvělé recepty pod vedením zkušené profesionálky, určitě neváhejte. Kurz probíhá v příjemném až rodinném prostředí v centru Prahy a je vhodný skutečně pro každého.

KOHO SE TÝKÁ ZÁKAZ KOUŘENÍ V RESTAURACÍCH

Protikuřácký zákon, který v polovině června schválila vláda, se dotkne nejen provozovatelů restaurací, ale také klubů, barů kaváren či vináren. Pokud zákon schválí parlament, bude muset víc než třetina podniků v Praze a Brně vykázat kuřáky mimo své prostory. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnil restaurační průvodce Zomato.

KDE SE DOBŘE A LEVNĚ NAJÍST?

Nejlevnější oběd pořídíte na Praze 4, nejlevnější večeři na Praze 10. V brněnských restauracích ušetříte za večeři pro dva proti Praze i několik tisíc korun.

STYLOVÉ POHOŠTĚNÍ PRO DĚTI - VYUŽIJTE CUP CAKES KIT!

Vysvědčení, narozeniny, svátek… To jsou dny, které vyžadují pořádnou oslavu s delikátním občerstvením. Buďte originální s Cup Cakes Kit a vytvořte svým dětem pohoštění s jejich oblíbenými kreslenými hrdiny.

Melouny Bouquet - Vychutnejte si šťavnaté melouny bez pecek

Melouny neodmyslitelně patří k létu a piknikům. Jsou zdravé, šťavnaté, osvěžující a rychle zaženou žízeň i ve velkých vedrech. Jejich jediná vada na kráse jsou černá, těžko rozkousatelná semínka. Tedy bývala. Melouny Bouquet ze Španělska chutnají pokaždé skvěle, a to hlavně díky tomu, že jsou bez pecek, a vy si tak můžete vychutnat jejich plnou chuť.

RYCHLÉ ZDRAVÉ JÍDLO

Nemáte moc času na vaření a potřebujete rychle vykouzlit teplé jídlo nebo sladký moučník? Nechcete své nejbližší krmit konzervami, hranolkami, sladkostmi plnými bílé mouky i éček a jinými ne zrovna zdravými variantami "rychlovek"? Skvělou možností rychlého a zdravého jídla jsou RYCHLÉ PÁNVE A DEZERTY BIOLINIE.

SPRÁVNÉ STRAVOVÁNÍ NAŠICH DĚTÍ JE JEN NA NÁS!

V západních zemích i u nás se stále zvyšuje oblíbenost zdravých kvalitních potravin a bio potravin. Je to jasná reakce rozumných spotřebitelů na nekvalitní potraviny s mnoha chemickými látkami, pesticidy a alergeny.

KRMENÍ LAHVIČKOU - AVENT

Kojení znamená pro vaše miminko nejlepší začátek života. V případech, kdy není kojení z určitých důvodů možné, přichází na řadu antikolikový dudlík AVENT.