PROBLÉM S VYCHÁZKAMI PŘI NESCHOPENCE V TĚHOTENSTVÍ
Autor: odpověď - Kateřina Červená, LLP
DOTAZ Z PORADNY - Nevím co mám dělat, když mi na gynekologické klinice odmítají upravit vycházky v pracovní neschopnosti. Všichni lékaři kliniky dávají vycházky na max. 4 hod denně, chtěla jsem prodloužení této doby a bylo mi odpovězeno, že to není v kompetenci lékaře, ale lékařky, která chodí posuzovat neschopnosti. Ta mi vysvětlila, že nemám
nárok na neomezené či delší vycházky než 6 hod denně (a to mě stálo hodinovou rozpravu...) a lékaři, kteří takto vycházky píší nepostupují podle zákona - argumentace, že v zákoně není uvedena maximální délka trvání byla zcela zbytečná, jelikož to tak není. Jednou mám neschopenku a tak ať jsem v podstatě ráda, že mám nějaké vycházky a pokud chci delší tak asi nemám důvod k neschopence. Neschopenku mi lékařka vystavila na základě toho, že dojíždím do zaměstnání a každodenní jízda mi nedělala dobře a snížená soustředěnost a nevolnosti mi nedovolili práci vykonávat v dostatečné kvalitě. Když jsem chtěla, aby mi ošetřující lékařka napsala rozhodnutí o nepovolení změny s uvedením konkrétních důvodů a mého zdravotního stavu (není mi známo, že by se vyskytovaly nějaké komplikace zabraňující mi pohyb venku) tak mi výše uvedená lékařka řekla, že to v žádném případě, že lékaři jsou tu od léčení a ne psaní papírů. V podstatě hodinový rozhovor skončil prodloužením vycházek na zmíněných 6 hodin. Nejde mi o to, že bych potřebovala být každodenně mimo domov, ale nechci být otrokem daných hodin a rozhodnutí jedné paní :(
Chtěla jsem se tedy zeptat, zda výše uvedená lékařka měla pravdu, že lékaři píšící vycházky např. od 8 do 20 hod. porušují zákon a v případě, že ne, co mám dělat krom extrémního řešení změny ošetřujícího lékaře (moje MUDR je velmi příjemná, ale bohužel o tomto na klinice nerozhoduje).
Standardní postup, jaký je potřeba zvolit při snaze dosáhnout změnu délky vycházek, začíná žádostí pacienta o změnu vycházek, o kterých by měl rozhodovat ošetřující lékař (ve Vašem případě lékařka). Pokud lékařka nevyhoví vaši žádosti o změnu vycházek, tak je povinna vydat vám toto své rozhodnutí písemně, pokud o to požádáte. Tato její povinnost je upravena v § 56 odst. 4 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění.
Pokud je podle vašeho názoru rozhodnutí o omezení vycházek či nepovolení změny vycházek bezdůvodné a nesprávné, můžete podat proti rozhodnutí opravný prostředek - návrh na přezkoumání lékařského posudku. Návrh se podává prostřednictvím ošetřující lékařky k vedoucímu zdravotnického zařízení. (Pokud lékařka nemá vedoucího, podává se návrh přímo ošetřující lékařce.) Návrh lze podat do 3 dnů ode dne prokazatelného obdržení rozhodnutí lékařky o vycházkách. Tento návrh však nemá odkladný účinek, to znamená, že rozhodnutí lékařky platí ode dne vystavení. Pokud Vám na základě opravného prostředku lékařka nebo vedoucí zdravotnického zařízení nevyhoví, postoupí návrh jako odvolání do 5 dnů od jeho doručení registrujícímu orgánu nebo zřizovateli.
Ve vašem případě, se můžete znovu pokusit obrátit se na lékařku a odvolávat se na její zákonnou povinnost. Pokud lékařka opět nebude postupovat v souladu s povinnostmi, které ji ukládá zákon, můžete zvážit podání stížnosti k vedoucímu zdravotnického zařízení.
Spolu se stížností podávanou k vedoucímu zdravotnického zařízení podejte i návrh na přezkoumání lékařského posudku. Měli byste dodržet třídenní lhůtu od rozhodnutí lékařky o nepovolení změny vycházek. Návrh tedy pošlete do tří dnů ode dne návštěvy, pokud vám znovu odmítne vydat rozhodnutí písemně.
V případě, že nebudete mít k dispozici písemné rozhodnutí lékařky o nepovolení změny vycházek, může vedoucí zdravotnického zařízení namítat, že v takovém případě se nemusí vašim návrhem ani zabývat. Věříme, že k tomu nedojde, ale pokud ano, doporučujeme vám obrátit se přímo na registrující orgán, který by měl o návrhu rozhodnout.
Zároveň v tomto případě můžete zvážit podání stížnosti k České lékařské komoře nebo ke zřizovateli (obvykle je jím kraj či ministerstvo zdravotnictví) nebo orgánu, který zdravotnické zařízení registroval. Bližší informace o stížnostech se dají nalézt zde: http://www.ferovanemocnice.cz/postup-pri-nespokojenosti-pacienta-29/stiznosti-273.html.
Kateřina Červená
právnička Ligy lidských práv
Více o právech pacientů se dočtete na stránkách www.ferovanemocnice.cz
Související odkazy:
Zdroj:
AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, www.azrodina.cz
1.4.2011