DÍTĚ S AS - Mimořádné události, společenská setkání, výlety
Autor: Brenda Boyd
Mimořádné události mohou být někdy obtížně zvladatelné pro každé dítě. Jestliže připravujete nějakou mimořádnou událost, společenské setkání či výlet s dítětem s Aspergerovým syndromem (poruchou autistického spektra), musíte předpokládat, že:
Jestliže připravujete nějakou mimořádnou událost, společenské setkání či výlet, musíte předpokládat, že dítě s AS:
• odmítne spolupráci či účast
• bude v útočné nebo jinak problémové náladě
• bude nepříjemné, až hádavé
• bude mít nepřiměřené reakce a objeví se trapasy.
To může vést k tomu, že společenská setkání, výlety apod. se stanou utrpením či strašákem pro celou rodinu.
Takzvané mimořádné události
Když organizujeme prázdniny, návštěvu známých, rodinnou sešlost, setkání s přáteli či výlet, přejeme si, aby to byl pro naše dítě příjemný zážitek, a předpokládáme, že se bude chovat slušně. Bohužel, rodiče dítěte s AS brzy zjistí, že je to strastiplné období, kdy se dítě projevuje tím nejhorším způsobem.
Děti milují mimořádné události - už pouhá myšlenka, že se něco neobvyklého bude konat, v nich vyvolá vzrušení a radost, dlouhodobé těšení se. U dítěte s AS toto může vyvolat nadměrný stres, neboť vzrušující znamená pro něho totéž co nepředvídatelný a to v něm vyvolá úzkost.
Pocity radosti jsou tak vystřídány pocity strachu a děsu. Takže se nemůžeme divit, jestliže je dítě neochotné a zdráhavé. Jeho strach z neznámého dominuje nad příjemnými zážitky a dítě se nebaví. Tyto negativní zážitky mohou vést k začarovanému kruhu strachu, hrůzy a problémového chování.
Řešení problému
Pečlivé naplánování každé akce je základní strategií. Snažte se zjistit, co dělalo problémy naposledy, a vhodným způsobem připravte dítě tak, aby vědělo, co ho čeká.
Jednejte s ním na rovinu
Dejte dítěti najevo, že jeho úzkost a obtíže akceptujete a že jim rozumíte. Nepodceňujte případné problémy. Obtížné situace nelze předem odbýt slovy: To nebude tak zlé, to nic není, protože příště už vám dítě neuvěří.
Jestliže s ním jednáte na rovinu, bude vědět, že ho respektujete a důvěřujete mu. Například: Na tom večírku se ti určitě budou některé věci líbit, ale budou tam i některé situace pro tebe obtížné. Když tam přijedeme, bude tam asi kolem 15 lidí. Budou si mezi sebou povídat a bude tam velký hluk. Nejspíš ti to bude trochu vadit, ale doufám, že to zvládneš. K pohoštění budou také zákusky a džus, to máš rád.
Připravte si náhradní plán
Dítě potřebuje vědět, že si může vybrat, pokud nějaká situace bude pro něho neúnosná. Předem ho seznamte s náhradním programem: Až přijdou hosté, měl bys ses s každým přivítat. Byla bych moc ráda, kdybys s námi chvíli zůstal. Až to bude pro tebe únavné, můžeš jít do svého pokoje a dívat se na televizi.
Choďte včas
Pokud je pro dítě nějaká společenská událost těžká, přijďte tam před tím, než dorazí ostatní, aby se mohlo seznámit s prostředím. Dostavíte-li se poslední, dítě se musí najednou vyrovnat s prostředím i s mnoha novými lidmi, což je pro něho stresující.
Pochvalte ho
Dejte dítěti najevo, že danou situaci dobře zvládlo.
Signalizujte
Ve společnosti může být těžké rozpoznat, že dítě trpí přehnanou úzkostí, necítí se dobře a potřebuje pomoc. Těžko pak usměrníte jeho chování, které začne být nevhodné, či dokonce nepřijatelné, aniž byste vzbudili nežádoucí pozornost. Vymyslete si znamení pro určitou situaci. Někdy je vhodné předem upozornit hosty na toto znamení, protože je pak snadnější se omluvit a odejít.
Zdroj:
Výchova dítěte s AS, Brenda Boyd - Portál 2011, http://obchod.portal.cz/produkt/vychova-ditete-s-aspergerovym-syndromem/
Na AZ RODINA.cz zveřejněno 7.4.2011