KRITÉRIA PRO PŘIJETÍ DÍTĚTE DO ŠKOLKY
Autor: odpověď - Mgr.Kateřina Vítová
DOTAZ Z PORADNY - V dubnu budou synovi 3 roky a od září budu žádat o jeho přijetí do MŠ, zároveň se mi ale v únoru narodí druhé dítě, na mateřskou dovolenou nebudu nastupovat, přejdu rovnou na rodičovskou a po celou dobu budu pokračovat v zaměstnání jako OSVČ - činnost nebudu nijak přerušovat. Zajímalo by mne, zda budu v přihlášce pro školku formálně jako matka na rodičovské nebo jako zaměstnaná matka OSVČ, když tuto činnost vykonávám nepřetržitě už cca 7 let? Vím, že zaměstnané maminky mají přednost před těmi doma, proto mne to zajímá. Je-li to vůbec možné nějak posoudit.
Kritéria pro přijetí dětí do MŠ by měla být s dostatečným předstihem uveřejněna a každý by měl mít možnost se s nimi seznámit.
O tom, zda bude dítě přijato či nepřijato k předškolnímu vzdělávání rozhoduje podle školského zákona ředitel mateřské školy. Jde o správní řízení a ředitel, jako správní orgán, musí respektovat správní řád - tj. musí jednat nezávisle, nestranně, vydat písemné rozhodnutí s řádným odůvodněním a poučením o možném odvolání proti němu. Není nikde v zákoně či jiném právním předpisu stanoveno dle jakých kritérií mají být děti přijímány. Pouze dítě v posledním roce před nástupem povinné školní docházky je díky věku upřednostněno ze zákona. Kritéria pro přijetí stanoví v podstatě ředitel školky, bohužel do značné míry ovlivnuje přijímání do MŠ i jejich zřizovatel - ač by neměl...
Častá kritéria:
1) Sociální přednost - mívají děti samoživitelek dále např. děti zdravotně postižených, či jinak objektivně znevýhodněných rodičů.
2) Zdravotní stav dítěte - ze zákona vyplývá jako podmínka pro přijetí dítěte do školky pouze povinné očkování. Zdravotní postižení jako paušální důvod k odmítnutí dítěte mateřskou školkou je přímou diskriminací. Zdravotní postižení nesmí být kritériem pro rozhodování o přijetí či nepřijetí dítěte do mateřské školy. V souladu s Úmluvou o právech dítěte a Úmluvou o právech osob s postižením má být dětem s postižením garantováno právo na vzdělání a to včetně možnosti svobodné volby vdělávacího zařízení - současný přístup většiny MŠ k dětem s postižením je v rozporu s oběma Úmluvami. Ustanovení školského zákona v oblasti vzdělávání dětí s postižením již nejsou ve světle Úmluv vyhovující.
3) Zaměstnanost rodičů - právo dítěte na předškolní vzdělávání dítěte by nemělo být podmíněno pracovním vytížením rodičů. Účast na předškolním vzdělávání je právem a zájmem dítěte, nikoli jeho rodičů, tedy pokud už školka přjímá přednostně děti rodičů zaměstnaných, pak by toto kritérium neměla rozšiřovat o požadavek určité výše úvazku nebo typ výdělečné činnosti a už vůbec by nemělo být kritériem to, zda máte či nemáte nárok na RP či jiné dávky státní sociální podpory nebo fakt, že se chystáte porodit mladší dítě, na nějž budete mít nárok na RP.
Tedy pokud jste osoba samostatně výdělečně činná uveďte do přihlášky, že pracujete jako OSVČ. Měla byste být posuzována stejně jako matky zaměstnané např. v pracovním poměru.
V nedávné době se tématem přijímání dětí do MŠ zabýval i Úřad veřejného ochránce práv ČR, jehož stanovisko naleznete zde:
http://www.ochrance.cz/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2010/kriteria-pro-prijeti-do-materske-skolky-se-maji-tykat-deti-nikoli-posuzovat-jejich-rodic/
Bohužel stanovisko je nezávazné, nicméně říká, že mateřské školy jsou zařazeny do soustavy školního vzdělávání a nikoliv mezi sociální zařízení, a proto by se neměla posuzovat sociální situace rodičů, z hlediska zaměstnanosti či typu výdělečné činnosti.
561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Mgr. Kateřina Vítová
Související odkazy:
Zdroj:
AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, www.azrodina.cz
14.12.2012