PROBLÉM SE ŠKOLOU NEBO UČITELKOU - JAK HO ŘEŠIT BEZ KONFLIKTU

Autor: Ajka Kyselo

Mám syna ve druhé třídě na normální základce v bývalém okresním městě. To dítě je životní optimista, chtivý vědění, experimentování a naštěstí od Boha čtenář. Na můj vkus a intenzitu vzdělávání, na kterou jsem byla zvyklá sama i u sých dětí, mi přišlo, že toho ve škole moc nedělají a na podporu toho, aby se děti i rodiče naučily připravovat i doma, se peče úplně. Zkrátka, že to moje dítě krní a možná i zakrní už na základce a já s tím nemůžu nic dělat, jen ho tam každý den na několik hodin poslat - do spárů toho hloupého systému.

Problem_ucitelka_normal

Byla jsem postupně čím dál víc naštvaná na školu jako instituci a začala i vybírat, kam to své dítě „dám jinam". Poslední kapkou bylo, když mi sám Pepa šeptem sdělil své tajné přání: chtěl by už být třeťák, aby se ve škole konečně už něco dozvěděl. Když jsem se ho ptala, jestli ví, co se ve třetí třídě učí, jestli ví, na co se těší, odpověděl, že ve třetí třídě se asi učí opakování z druhé.

A tak jsem se vydala za paní učitelkou - a díky návodu Rodiče vítáni jsem si schůzku předem domluvila, abychom měly čas a klid. Také tu naštvanost jsem díky návodu RV nechala doma a přišla jsem úplně otevřená se slušným dotazem, jak moje dítě při vyučování funguje a zda by šlo, aby po něm paní učitelka mohla chtít víc.

Byl to zajímavý a moc hezký rozhovor.

Dozvěděla jsem se:

  • že se moje dítě chová ve třídě jinak, než si já doma představuju (vlastně to chápu a umím si představit)
  • že má paní učitelka ve třídě dalších 24 dětí
  • že pár dětí je opravdu nevychovaných (paní učitelka musí říkat „hodně živých") a většinu pozornosti a aktivity jí zabere sociální podprůměr kultivovat na průměr (když si to umím představit, umím to pochopit)
  • že je tahle moje paní učitelka žena na svém místě a já jí vlastně opravdu důvěřuju
  • že ona je pro mě v kontaktu s institucí - školou klíčovým partnerem, že svoje rodičovské otázky je možné řešit s ní (a opravdu vynechat dítě jako prostředníka nebo ředitele jako představitele moci)

 

Co se dozvěděla paní učitelka (mohu-li si to troufnout říct):

  • že doma nemáme televizi a moje dítě je zvyklé poslouchat mluvené slovo na CD, rozhlas, atd. Vysvětlilo se, jak to, že Pepa vnímá děti přes celou třídu aniž by se na ně díval (i když pořád píše do sešitu) a reaguje na ně mnohem živěji (boří hodinu), protože je prostě dobře slyší.
  • že mám zájem jí podpořit
  • že za ní nemusí chodit kňourat jen ti líní rodiče, že toho po dětech chce moc

 

Výsledkem bylo, že paní učitelka navrhla dětem zavedení dobrovolných domácích úkolů (přidaných k těm základním) za bonusové jedničky. Ty dobrovolné domácí úkoly dnes dobrovolně nosí 75% třídy a zvedla se laťka toho, co je standard! Kdybych se neodvážila si o to říct, všichni bychom se přizpůsobovali té línější menšině, která si chodí stěžovat.

Situaci bych bez pohledu, který mi jen tím prolistováním kniha RV nabídla, nedokázala řešit bez konfliktu a asi by ani nedošlo k efektivní pozitivní změně.

A jak to vidí paní učitelka?

„Z mého pohledu pedagoga jsem byla moc ráda, že existují i rodiče, kteří mají stejný názor jako já, tj. že děti ve škole nejsou v žádném případě přetežovány. Maminka žáka mě v dobrém přinutila, abych se nad celou situací zamyslela. Je pravda, že takzvané „D.D.Ú", jak říkáme s dětmi zmiňovaným dobrovolným domácím úkolům, se ujaly a vypracovávají je i děti, které zpočátku byly ty „přetěžované". Poučením pro nás je nebát se komunikace a vyslechnout i více názorů a konkrétních připomínek rodičů. Tyto názory nám v naší práci velmi pomáhají.

Martina Samková, třídní učitelka

Zdroj:

http://rodicevitani.cz/, kde byl text zveřejněn pod názvem Jak mi knížka Rodiče vítáni zchladila hlavu aneb jak řešit situace se školou bez konfliktu

Na AZ RODINA.cz zveřejněno 23.1.2012


Související odkazy:

 

 

Azrodina_portal_250x250
11499230

Historický úspěch pro Českou republiku, český seriál #martyisdead získal cenu Emmy známou jako televizní Oscar

Mezinárodní akademie televizních umění a věd dnes vyhlásila v New Yorku internetový seriál #martyisdead jako vítěze mezinárodní ceny Emmy. Stalo se tak v průběhu slavnostního ceremoniálu 48. ročníku International Emmy Awards, který se letos poprvé konal online. Seriál o aktuálním tématu kyberšikany se stal historicky prvním českým seriálem, který získal tuto prestižní cenu. Emmy v kategorii krátkých seriálů převzali během online přenosu producenti Milan Kuchynka a Vratislav Šlajer. Spoluproducentem je i Jakub Koštál, režisérem Pavel Soukup.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - UKÁZKY ZPĚTNÉ VAZBY

Reakce žáků, studentů, pedagogů i rodičů na preventivní program Radky Bangy.

VYŠEL PŘEPRACOVANÝ MANUÁL PRO SPOKOJENÉ RODIČE, DĚTI I UČITELE – KNIHA RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN

Původní kniha Respektovat a být respektován vyšla v r. 2005 a od té doby se jí prodalo téměř 100 000 kusů. Za těch 15 let od vydání vyšla nová literatura, realizovaly se stovky kurzů se stejnojmenným názvem. A tak se autoři rozhodli knihu přepracovat. Z původní čtveřice autorů se toho ujaly J. Nováčková a D. Nevolová. Na více než 350 stranách autorky rozkrývají, jak vychovávat děti k sebeúctě a zodpovědnosti. Pomáhají porozumět potřebám dítěte a upozorňují na velká rizika metod, kterými jsou děti vedeny k poslušnosti i na neblahé důsledky takového jednání. My dospělí samozřejmě většinou vše děláme v dobré víře, že pro děti činíme jen to nejlepší, jenže opak bývá pravdou...

Za staré mobily pomoc do dětských domovů

Sběrová kampaň společnosti ASEKOL s názvem Věnuj mobil pravidelně pomáhá dobročinným organizacím. Za sběr vysloužilých mobilních telefonů daruje ASEKOL nové mobilní zařízení vybrané organizaci a navíc se postará o správnou ekologickou likvidaci starých zařízení. Letos se do této sběrové kampaně zapojili i zaměstnanci společnosti Avast, kteří během jednoho roku sesbírali 173 starých nefunkčních mobilů a odevzdali je k odborné recyklaci. Za tento počin ASEKOL věnoval 2 nové přístroje, které byly předány organizaci Dejme dětem šanci.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05