11488786

ZKAŽENÁ MLÁDEŽ?

Autor: Jindřiška Vitvarová

Také často slyšíte nebo dokonce vidíte všude kolem sebe, jak je mládež zkažená, ničeho si neváží, nemá žádné cíle, celé dny prosedí u internetu, holduje alkoholu a drogám? Přečtěte si, co odkrývají hodiny etické výchovy, které mohou školy od roku 2010 zařazovat do svého vzdělávacího programu.

Zkazena_mladez_normal

Ilustrační foto: archiv AZ RODINA.cz


Od roku 2010 byl do Rámcového vzdělávacího programu škol zaveden nový předmět - Etická výchova. Školy mohou zařadit tento předmět do svého vzdělávacího programu fakultativně jako alternativu k jiným předmětům. Hlavní náplní Etické výchovy má být vedení dětí k prosociálnímu chování, tj. chování, kdy člověk pomáhá druhým bez ohledu na to, zda se mu to „vyplatí". Zároveň pak má studentům zprostředkovávat mravní normy a pomoci jim s pochopením správných životních hodnot. Zavedení předmětu hodnotím jako velmi prospěšné a ráda bych zde napsala pár slov jako vyučující tohoto předmětu na střední škole.V průběhu školního roku jsem se totiž o svých studentech dozvěděla možná víc než bych se dozvěděla v jiných předmětech za celé roky studia. Především jsem si znovu uvědomila, že děti jsou často lepší než jejich rodiče.

Při výuce etiky jsem poznala například mladého muže, který na sobě musel řadu let pracovat, aby pochopil, jaké má v životě uznávat hodnoty, protože jeho vlastní rodina ho to nenaučila. Vyprávěl, že u nich doma probíhaly nesnesitelné hádky, svou roli hrál zřejmě alkohol a atmosféra byla tak dusná, že před ní hledal únik v drogách. Řešení našel on sám - jednoho dne se on a jeho sestra prostě sebrali a odešli z domova. Našli si podnájem a živí se sami, studují a pracují, jsou to chytří a šikovní mladí lidé a musím zde říci, že nemohu jinak než je obdivovat za to, jak se s rodinnými problémy poprali.

Dále jsem vyslechla příběh dívky, která přišla o mladší postiženou sestřičku, dívky, kterou týral nevlastní otec a velké řady dalších mladých lidí, kteří se cítí být sami, protože jejich rodiče si na ně jednoduše neudělají čas. Vůbec se nedivím, že ty děti potom hledají únik od reality v dobrodružstvích s partou vrstevníků často doprovázených pitkami a experimentováním s drogami (všichni víme, jak tato dobrodružství často dopadají).

Nedivím se ani, když je samota vede k tomu, že hledají přátele a vztahy ve svém virtuálním, facebookovém světě. Možná by otec dívky K., který má dvě zaměstnání měl uvážit, jestli nebude lepší, když své dceři sice nekoupí drahý mobil, ale zato s ní bude odpoledne doma a nebude chodit každý den strhaný domů pozdě večer. A snad by matka studenta J. mohla popřemýšlet, jaký dává synovi příklad dřív než do sebe obrátí další skleničku...

Přitom jsem při výuce etiky byla často velmi příjemně překvapená. Náplní tématického plánu jsou témata ze života, hovořili jsme o sebeovládání, řešení konfliktů, pomoci handicapovaným, rasismu, interrupcích a dalších podobných záležitostech, které studenty zajímaly a měli k nim mnoho co říci. V těch hodinách jsem si znovu uvědomila, jak jsou mladí lidé křehcí a zranitelní. Jak moc těžké je pro ně utvořit si správný pohled na svět a zůstat sám sebou. A také jak je důležité s teenagery diskutovat a hledat odpovědi a správná řešení problémů. Moji studenti mě velmi překvapili třeba při řešení tématu „integrace handicapovaných". Brali toto téma velmi zodpovědně a vážně a potěšilo mě, že byli velmi dobře informováni o problémech, se kterými se handicapovaní setkávají a aktivně se o tuto problematiku zajímali. Jedna z dívek dokonce vyprávěla, jak se pravidelně stará o svého příbuzného trpícího epilepsií.

Na druhou stranu mě při hodinách udivilo, jak moc děti svým rodičům lžou a jak umějí být nekompromisní. Když jsem se zeptala, kdo doma říká vždycky pravdu, přihlásily se z celé třídy dvě studentky... Když jsem hovořila o seniorech a lidské důstojnosti, jen málokterý ze studentů si dokázal představit, jak se asi člověk, který je často odkázaný na pomoc druhých může cítit. Při rozebírání kultu mládí a vztahu mladých k seniorům studenti často používali zjednodušený obraz láteřícího důchodce hrozícího s holí v ruce. Tady jsem měla práci poněkud těžší, přesto mě ale debata bavila.

Zároveň se zavedením etické výchovy člověka napadne jedna podstatná otázka - proč je vlastně nutné děti učit morálnímu chování? Neměl by je to náhodou naučit někdo jiný - především jejich vlastní rodina? Pokud se zamýšlíme nad krizí hodnot ve společnosti, neměli bychom tedy její příčinu hledat právě u nás samotných - u rodičů dětí? Velmi ráda bych tímto článkem apelovala na rodiče, aby naslouchali svým dětem a to i těm starším, kteří je zdánlivě již nepotřebují. V rodině by měla vládnout atmosféru důvěry, děti by se neměly bát svěřit, rodiče by měli být partnery pro diskusi, podporovat a vytvářet zázemí. Ráda bych sdělila všem čtenářům, kteří mají tendenci považovat naši mládež za zkaženou - nejsou zlí. Jsou často jen sami a potřebují nás, i když nám to otevřeně neřeknou.

Jindřiška Vitvarová, vyučující Etické výchovy na střední škole

Zdroj:

AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, www.azrodina.cz

19.4.2012


Související odkazy:

 

 

Azrodina_portal_250x250
11499230

Za staré mobily do jihlavské ZOO

Děti uspořily recyklací 40 bazénů vody, za odměnu jedou do ZOO Soutěžní klání základních škol z celé republiky ve sběru mobilních telefonů proběhlo pod názvem Věnuj mobil a vyhraj výlet pro svou třídu. „Ze 121 škol bylo svezeno a předáno k recyklaci 9 412 kusů mobilních telefonů,“ uvedla Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, společnosti, která soutěž organizuje. „Děti ekologickou likvidací mobilů pomohly uspořit vodu, která by například více než čtyřicetkrát naplnila oba bazény sportovního multifunkčního objektu Evžena Rošického v Jihlavě,“ dodala Dana Duchečková, tisková mluvčí společnosti ASEKOL.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ! - DÍKY RADKOVI BANGOVI A AV MEDIA

Radek Banga inspiruje mladé lidi k životu bez drog, násilí a dalších variant rizikového chování. Program Když chceš, tak to dokážeš! mělo i díky AV MEDIA v letošním školním roce možnost slyšet téměř 9 000 žáků a studentů z celé České republiky.

Zlatý Ámos 2018 & Mlékárna Valašské Meziříčí

Podporou mladých lidí se Mlékárna Valašské Meziříčí zabývá dlouhodobě. Propaguje zdravý životní styl spojený s pohybem a vyváženým stravováním. Nechyběla tedy logicky ani při podpoře prestižní ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos, protože osobnost učitele považuje při výchově dětí za zcela zásadní. Svými produkty podpořila už krajové semifinále ve Zlínském kraji. Čerstvé kysané výrobky a jogurty nechyběly pak ani na celorepublikovém finále Zlatého Ámose. Voucher na zdravé a chutné produkty z Valašska si odnesl vítěz 25. ročníku ankety o nejoblíbenějšího učitele České republiky. Zlatým Ámosem se stal David Turek ze Základní školy v České Kamenici. Lucii Bakalovou pak vybrala dětská porota jako dětskou Ámosku, ta voucher od Mlékárny Valašské Meziříčí obdržela také. Zlatého Ámose vybrala porota v čele s Janem Cimickým na základě vystoupení ve finále, které přijeli podpořit nejen jeho žáci, ale i příznivci dalších pěti finalistů. Finálové kolo moderoval známý tanečník a moderátor Jan Onder.

Bambini litera 2018. Když děti píšou pohádky

Rodí se další výjimečná pohádková knížka – výsledek již třetího ročníku soutěže pro malé spisovatele Bambini litera. Zapojit se do ní mohou žáci prvního stupně základních škol, kteří mají fantazii a chuť promítnout ji do příběhů. Co je na Bambini litera úžasné? Děti, které dosud psaly pohádky jen tak pro radost „do šuplíku“, je mohou ukázat ostatním v knížce, která se i letos objeví na předvánočním trhu.

KDYŽ CHCEŠ, TAK TO DOKÁŽEŠ!

HUDEBNÍ PROGRAM zaměřený na PREVENCI RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ úspěšně probíhá již od r. 2011, kdy vznikl pod záštitou zmocněnkyně vlády ČR pro lidská práva Moniky Šimůnkové. RADOSLAV "GIPSY" BANGA se s žáky a studenty podělí o svůj osobní příběh i své zkušenosti a motivuje je k aktivnímu a smysluplnému životu bez násilí, konzumace drog, xenofobie, rasismu, intolerance, agrese, kriminality a dalších variant rizikového chování.

PODÍVEJTE SE NA VIDEOKLIP JIŽNÍ SPOJKA

Je lepší dvojka nebo trojka?

Jak kondolovat na pohřbu a psát kondolenci

Ztráta člověka je bolestivou událostí jak pro nejbližší rodinu a přátele zesnulého, tak pro jeho širší okolí. Pokud jste se dozvěděli o úmrtí prostřednictvím smutečního oznámení, parte nebo od pozůstalých, je vhodné vyjádřit soustrast jeho nejbližším. Způsob kondolování se odvíjí od toho, zda se pohřbu účastníte osobně, nebo chcete kondolenci předat poštou.

UKAŽTE DĚTEM PESTROBAREVNÝ SVĚT

Víte, kolik odstínů zelené se objevuje ve světě kolem nás? Proč si muži pořád pletou růžovou a fialovou? Už v dětství je důležité naučit se barvy správně rozeznat a pojmenovat.

SKVĚLÝ RYCHLÝ MOUČNÍK PRO NEČEKANOU NÁVŠTĚVU VÁS NAUČÍ MARKÉTA PAVLEJE V GOURMET ACADEMY

Taky máte svých pár oblíbených moučníků, které jedete pořád dokola a chtěli byste zase překvapit něčím novým? Hledáte něco osvědčeného, co nedá moc práce, ale výsledek bude tak úžasný, že se po něm okamžitě zapráší? Přesně takový moučník jsem se naučila na Kurzu jarního pečení s Markétou Pavleje (v rámci Gourmet Academy). Galleta má navíc tu výhodu, že je velmi variabilní, takže při jednom pečení, uspokojíte i rozdílné chutě členů rodiny a hostů.

LEU BRAIN STIMULATOR - DIDAKTICKÁ HRA OD 4 DO 104 LET!

Zábavná a poutavá hra s pedagogicky vysokou hodnotou pro lidi všech věkových kategorií ( s výjimkou malých dětí do 3 let). U dětí stejně jako u dospělých je mozek stimulován různými způsoby a tímto je podporován ve svém vývoji. Díky velkému množství čím dále tím náročnějších úkolů a ještě mnohem vyššímu počtu variací her zůstane hra vždy výzvou, která znovu a znovu upoutá děti a dokonce i lidi ve vysokém věku.

DĚTI SE VE ŠKOLKÁCH SKVĚLE BAVÍ

Současné školky umí děti patřičně zaujmout. Stačí několik málo okamžiků a dítě si nové prostředí školky velice oblíbí. Školky totiž nabízí nejen seznámení se stejně starými dětmi, ale naučí je mnohé činnosti zábavnou formou, takže si ani nevšimnou, že se učí něco, co se jim bude v budoucím životě dost hodit.

NEWSLETTER bEDUin - TÝDENNÍ PRŮVODCE SVĚTEM VZDĚLÁVÁNÍ

Přináší inspirativní informace pedagogům, rodičům i všem ostatním, kteří se o vzdělávání zajímají. V aktuálním vydání se můžete např. podívat jaká jídla dostávají děti ve školních jídelnách v různých zemích světa nebo se dozvědět víc o novele zákona o ochraně veřejného zdraví, která nutí rodiče k očkování. Setkáváte se ve škole s nesnášenlivostí? Podívejte se na praktický manuál pro učitele Chci to řešit! Pokud se přihlásíte k odběru, můžete pravidelně dostávat informace k zajímavým tématům i v dalších týdnech.

HLEDÁTE DOBRÉ KURZY ANGLIČTINY, KTERÉ BAVÍ DĚTI I DOSPĚLÉ? ZKUSTE MORTIMER ENGLISH CLUB!

Výuka jazyků, konkrétně angličtiny může vypadat různě, a většinou tomu odpovídají i výsledky. Pokud nechcete pořád dokola začínat v nezáživných kurzech nebo odradit děti hned z počátku nudnou výukou, zkuste MORTIMER ENGLISH CLUB. Díky těmto kurzům se naučíte anglicky zábavně a všemi smysly. V nabídce jsou kurzy angličtiny pro děti, dospělé i seniory. Kurzy mohou být inspirací i pro všechny, kteří hledají zajímavou možnost pracovního uplatnění nebo podnikání.

FIRMY MOHOU RECYKLACÍ POMOCI DĚTEM Z DĚTSKÝCH DOMOVŮ

ASEKOL ODSTARTOVAL PROJEKT VĚNUJ POČÍTAČ. Nezisková organizace ASEKOL od července spustila dlouhodobý projekt Věnuj počítač. Jde o akci na podporu sběru a recyklace počítačů a notebooků z firem po celé České republice. Firmy podle výzkumu totiž až v 80 % případů nakupují nové zařízení mnohem dříve, než staré skutečně doslouží. Tyto funkční přístroje chce ASEKOL po repasování předávat dětem z dětských domovů. Navíc zapojené firmy obdrží i certifikát společenské odpovědnosti.

PROČ ZAČÍT S EKOLOGICKOU VÝCHOVOU U DĚTÍ

Děti, které vidí rodiče, jak třídí odpad, to dělají samy. Naučí se to, protože rodiče odpad třídí. V rodinách, kde se odpad automaticky třídí, se takto nenápadně pěstuje "pečovatelský" vztah k přírodě. Ve školách pomáhají vzdělávací projekty společnosti ASEKOL.

Asekol_cervene_k_468x60px__05