Neberme dětem říkanky
Autor: MUDr. Lukáš Dostal
Výzkumy S. Dewhursta a C. Robinsonové uveřejněné koncem roku 2004 v odborném časopise Psychological Science dokládají, že děti a dospělí zpracovávají slova a řeč zcela odlišným způsobem. Zatímco pro děti je důležitý především zvuk slov, dospělí vnímají téměř výlučně významovou stránku řeči.
Oba autoři z university v britském Lancasteru ve své studii ukazují, že zadáme-li dospělému, aby si zapamatoval řadu slov spojených nadřazeným významem, např.: „postel, polštář, noc a sen“, pak si často zapamatují i slovo jako „spánek“, které v původním seznamu vůbec nebylo. U pětiletých dětí se tento druh chybně asociované vzpomínky vyskytuje pouze okrajově. U nich se ale překvapivě objevuje jiný typ falešné vzpomínky: ve vzpomínce se jim nevybavují slova významově příbuzná, nýbrž slova, která se s původně předčítanými rýmovala. Ve věku osmi let se objevují oba typy „chyb“ vedle sebe, od jedenácti let se pak děti orientují tak jako dospělí prakticky výlučně podle významu slov. Autoři dochází k závěru, že mezi pátým a jedenáctým rokem dochází k významnému posunu ve fungování paměti. Paměť fonologicky (zvukově) orientovaná je postupně nahrazena pamětí sémanticky (významově) zaměřenou.
Co nám tyto zdánlivě speciální a detailní poznatky říkají pro každodenní výchovu dětí?
1. Poznatek o změně orientace paměti v období mezi pátým a jedenáctým rokem života je jedním z podstatných kaménků, ze kterých skládáme odpověď na otázku, kdy je dítě zralé pro školu, resp. jaké formy výuky jsou pro děti v tom kterém věku přiměřené.
2. Bezprostřední význam má tento výzkum pro otázky metodiky výuky jazyků v předškolním a raném školním věku.
3. A konečně: v předškolním věku jsou pro děti při osvojování řeči zcela přiměřená a důležitá stará dobrá říkadla a rýmovačky! Říkanky jako „Vařila myšička kašičku,...“, „Kovej, kovej kováříčku...“ atp. pomalu mizí z našeho rodičovského repertoáru a jsou nahrazovány vysvětlováním významu slov a důrazem na pochopení souvislostí. Že se tento přístup míjí s přirozenými vývojovými potřebami dětí nám nyní dokládá i citovaná studie.
MUDr. Lukáš Dostal, Weleda spol. s r.o.
Zdroj:
časopis DĚTI A MY 2006 - www.portal.cz